Systemet låter Googles AI automatiskt anpassa priserna för varje kund baserat på kundens sökhistorik och beteende. Det gör att samma produkt kan ha olika pris beroende på var och hur kunden hittar den.
När Breakit skrev om det här för ett tag sedan rasade Bangerheads vd Thomas Grabe över förändringarna.
“Jag har sysslat med detta i sjutton år, men jag har aldrig sett något liknande. Detta är gigantiskt”, sa han till oss då.
Även i Norge har Googles nya prismodell Google Automated Discounts (GAD) uppmärksammats och det norska konsumentverket har varnat för att det nya systemet kan bryta mot marknadsföringslagen. Detta för att det är svårt att se vilket som är det ordinarie priset, och som rabatterna kan beräknas från.
“Om en parfym säljs för 500 kronor i en e-handelsbutik, men samtidigt erbjuds för 300 kronor genom Googles automatiska rabattsystem, vilken prissättning ska då anses vara ordinariepriset vid en kampanj?”, säger Einar Øgrey Brandsdal, grundare av Blivakker och Cocopanda till E-handel.se.
“Jag har en stark känsla av att Google-priset kommer att fastställas som det gällande ordinariepriset”.
Konsumentverket i Norge har avrått e-handlare från att använda systemet, något som Brandsdal har följt. Men det har kostat, han uppskattar att de har tappat försäljning på upp till 200 miljoner kronor.
“Vi har sett att konkurrenterna använder detta och att det har haft en tydlig effekt på vår försäljning. Google-priserna är lägre än de ordinarie priserna på webbplatserna, vilket gör att vi tappar försäljning till aktörer som utnyttjar systemet”, säger han till sajten E24.
LÄS MER: E-handlare slår larm om Googles nya drag: “Aldrig sett något liknande”