Khloe Kardashian, Robert F. Kennedy, youtubern IShowSpeed, den amerikanske superstjärnan Tom Brady, Bill Gates – listan på kändisar som Boxbollen-brorsorna Jacob och Victor Eriksson har lyckats få att visa upp sig när de leker med deras succéprodukt är betydligt längre än så.
Men vi stoppar där, eftersom vi är en ekonomisajt så ska det här handla om siffror. Och Boxbollen är precis klara med sitt 2024 och är redo att visa upp resultatet.
Det går fortsatt uppåt för dem.
Mer än dubblade från förra året
2024 landade omsättningen på 649 miljoner kronor, mer än en fördubbling från året innan då omsättningen låg på 305 miljoner.
Men vinsten på ebitda-nivå landade bara på 53 miljoner kronor – en pytteliten ökning med knappt 7 procent.
“Förra året var första gången vi missade våra mål, det var vi otroligt besvikna över först", säger Jacob Eriksson på telefon från Marbella.
“Men sen insåg vi att vi ändå gjorde 50 miljoner kronor på ebitda-nivå, det är ändå ganska bra.”
Bröderna har satsat stenhårt på marknadsföring, vilket också syns i deras siffror. Under förra året la de hela 375 miljoner kronor på just det.
“Vi älskar marknadsföring, vi hade aldrig varit där vi är utan marknadsföringen”, säger Jacob Eriksson.
“Men det är en av de saker som vi har identifierat – att vi spenderade för mycket på marknadsföring.”
Drabbade av kinesiska scammers
Det strategiskiftet har redan betalat sig och nu uppger bolaget att de har ökat försäljningen med 300 procent jämfört med förra året. Dessutom är de i kontakt med flera stora handelskedjor om att skriva avtal.
En annan utmaning var att de under några av de traditionellt bästa försäljningsdagarna för Boxbollen i december blev kapade på Amazon av vad de kallar ”kinesiska scammers.”
“Jag vet inte hur de gör det, men det betydde att vi försvann från listningen ett par dagar. Nu har vi fått kontakter högt upp på Amazon, så förhoppningsvis ska det inte hända igen.”
2025 är målen högt ställda igen. 100 miljoner dollar – över 1 miljard svenska kronor – i omsättning ska passeras med en vinst på 22 miljoner dollar, motsvarande 220 miljoner kronor.
Och trots problemen kommer Amazon att vara en viktig del för Boxbollen.
“Det är otroligt vilken kraft det finns i Amazon. Jag tror att det finns 200 miljoner kunder och det är så enkelt för folk att handla.”
Men det är ju inte det enda sättet. Trots att e-handeln växer snabbt så är det fortfarande många amerikaner – USA står för över 90 procent av försäljningen – som handlar i fysisk butik. Därför gör bolaget en satsning på retail nästa år, och de ska även bredda vilka kändisar de samarbetar med.
“Vi kommer vara lite smartare och jobba lite bredare, med bland annat amerikanska countrystjärnor och lite olika sporter”, säger Jacob Eriksson.
LÄS MER: Grundarna avslöjar - så mycket ska de ha för Boxbollen