Sök

Friluftstrenden lever på nätet – Active Outfit tripplar omsättningen

Active outfit

FOTO: Flickr/Moyan Brenn

Sanna Wolf-Watz

Sanna Wolf-Watz

Webbredaktör

Active outfit specialiserar sig på försäljning av kläder och tillbehör för jakt, fiske och friluftsliv. Tre år i följd har de tripplat sin omsättning – och för några veckor sedan lanserade bolaget sin nya fysiska butik.

Omsättningen 2013 landade på drygt 3 miljoner kronor. År 2014 hade den växt till 10,4 miljoner och målet för 2015 är att öka till 25 miljoner kronor. Samtidigt ska personalstyrkan gå från fyra till sju personer.

“Och om vi håller den budgeten kommer vi att gå med vinst”, säger Victor Wennerholm, medgrundare och vd.

Han berättar att de har hållit så hög tillväxt för att de håller på med kvalificerad e-handel i en nisch där det tidigare inte funnits en sådan.

“Som e-handlare kan vi ha ett väldigt brett sortiment. Det ger oss en edge gentemot fysiska butiker. En stor del av våra kunder bor också i glesbygd och för den målgruppen är e-handel i högsta grad relevant”, säger Victor Wennerholm.

Han berättar att företaget också har fokuserat på att bra flöden och disitribution samt en organisation som lätt anpassar sig efter nya förutsättningar.

“Vi köper inte in konsultlösningar utan har byggt vår egen plattform. Det gör att vi inte har några höga utvecklingskostnader när saker förändras”, säger han.

Som exempel berättar Victor Wennerholm att Active outfit redan för ett år sedan lade märke till att allt fler hittade till sajten från mobilen. I dag gör en tredjedel av deras kunder gör sina köp genom mobilen.

“Skiftet till mobiler är något som många e-handlare fortfarande kämpar med, men det tog oss bara en och en halv månad och några tusenlappar. Sedan hade vi en responsiv sajt”, säger Victor Wennerholm.

Det finns flera fysiska butiker för jakt, fiske och friluftsliv som satsar på nätet, men Victor Wennerholm säger att en välfungerande fysisk butik inte nödvändigtvis blir bra på nätet.

“E-handel handlar om så mycket mer än bara butiken. Du måste ha koll på flöden och teknik. Jag tror att det är lättare att vara bra på e-handel och sedan starta en fysisk butik än tvärtom”, säger han.

Han berättar att Active outfit jobbar med sin utformning av butiken för att inte skrämma bort några kunder.

“I en jaktbutik kan du ha troféer på väggarna eller bilder på uppsprättade rådjur sådär jägare emellan utan att någon tar illa upp. En kund som inte är jägare utan kommer in till oss bara för att köpa kläder för att kunna vara ute i skogen med barnen ska inte behöva utsättas för den typen av innehåll”, säger Victor Wennerholm.

Han tror att jakt- och fiskebranschen är i behov av en föryngring i kommunikationen med sin målgrupp.

“De har inte hängt med i takt med att kunderna blivit modernare”, säger Victor Wennerholm.

Trots att Active outfit vill ligga i bräschen för en modern och webbaserad handel för jakt och fiske har de nyligen öppnat en egen fysisk butik i Nacka. Enligt Victor Wennerholm har företaget insett att det är viktigt att ha en butik där kunder kan gå in, både för trovärdigheten, för de leverantörer som kräver att det finns en fysisk butik och för att få en närmare kontakt med kunderna.

“Det blir genuina kundmöten i en butik. Du kan ha hur många enkäter som helst på nätet, det blir inte samma sak. Det är också bra att kunderna kan se att det finns riktiga människor bakom det här”, säger Victor Wennerholm.

Att jobba upp och bibehålla en bra relation med kunderna är enligt Victor Wennerholm den stora utmaningen med e-handel.

“De flesta e-handlare är duktiga på att hitta köpare och driva dem till avslut, men det vi kollar på nu är hur vi tar hand om kunden i nästa skede och skapar kundlojalitet”, säger Victor Wennerholm.

Läs mer