Långt innan We are Cube ansökte om konkurs i februari slutade bolaget betala kreatörer och influencers. Det vittnar flera personer om i slutna chattgrupper.
”De sa att någon var mammaledig eller sjuk, men efter ett tag insåg man att det bara var ursäkter,” säger kreatören Joel Kosari till tidningen Resumé.
Obetalda fakturor och tystnad
Redan under hösten 2024 upplevde kreatörer problem med att få sina fakturor betalda. Två matkreatörer som arbetade för en livsmedelskedja berättar att de fick jaga betalningar och att utbetalningarna till slut uteblev helt.
”De betalade en batch i november, men efter det har jag inte fått något,” säger en av dem.
Andra berättar om liknande upplevelser. En kreatör mejlade upprepade gånger utan svar och fick endast höra att ”fakturan är på väg” innan kommunikationen bröts helt.
Gjorde sig okontaktbara
Mot slutet av 2024 blev det nästan omöjligt att få tag på Cube, enligt kreatörerna. Kosari berättar att han försökte nå både bolaget och ägarbolaget Syncro Group, utan att få några besked.
”Jag har ringt, mejlat och sms:at minst sju–åtta personer, men ingen svarade,” säger han.
När Cube gick i konkurs skyllde Syncro Group på en misslyckad företrädesemission och likviditetsproblem. Samtidigt redovisade bolaget en omsättning på 46 miljoner kronor 2023 och en förlust på 2,5 miljoner.
Syncro Groups vd Ebbe Damm har inte velat uttala sig.
LÄS MER: Efter nylanseringen: Influencerbyrån We are Cube går i konkurs