Sök

Pappersfakturans stora fiende Billogram fortsätter att fakturera

Billogram

Billograms grundare, Cesar Sangchi och Jonas Suijkerbuijk. Foto: Press.

Sara Lindmark

Sara Lindmark

Reporter

Den digitala faktureringstjänsten Billogram fortsätter att växa och omsatte 9 miljoner under 2015.

Billogram vill ta död på pappersfakturan genom att omvandla den till interaktiva webbsidor som delas med betalaren. Företagen som använder tjänsten kan också skicka påminnelser eller meddelanden, fakturera direkt från Billograms app och exportera fakturorna till bokföringsprogram.

Förra året omsatte den svenska startupen 9 miljoner kronor, vilket är 3 miljoner mer än 2014.

Är ni nöjda med den tillväxten?

“Ja, det är vi. Däremot är inte omsättningen vårt viktigaste fokus utan det handlar fortfarande om att bygga volym. Dock kan jag tillägga att vi idag ligger på plus på månadsbasis och täcker våra kostnader”, säger Billograms medgrundare Jonas Suijkerbuijk.

Antalet fakturor som skickas via tjänsten har vuxit med cirka 200 procent det senaste året. Hur många det faktiskt handlar om vill dock inte Suijkerbuijk uppge.

I dagsläget består teamet av 22 anställda men målet är att dubbla det antalet under de kommande 12 månader. Det rör sig främst om att förstärka utvecklings- och säljsidan. Bolaget satsar på tillväxt vilket visar sig i form av röda siffror på resultatraden. 2015 blev förlusten 5 miljoner jämfört med 2,5 miljoner året innan.

“Vi har på senare tid satsat mer på större företag eftersom dessa har visat ännu större intresse för att digitalisera faktureringen än de mindre företagen. Vi gjorde ett stort antal rekryteringar under 2015 och har lagt väldigt mycket resurser på att vidareutvekla våra system och det ser vi resultaten av idag", säger Jonas Suijkerbuijk.

Billogram är dock inte det enda bolaget som vill utrota pappersfakturan och göra fakturering digitalt. Den finska startupen Zervant och svenska Billecta är två konkurrenter, och möjligtvis även Red flag som vi nyligen skrev om .

Trängseln på marknaden är dock inget som skrämmer Billograms grundare, Jonas Suijkerbuijk och Cesar Sangchi.

“Det är inte så många som fokuserar på hur du hanterar dina kundkontakter genom fakturering, på samma sätt som vi. Det är sällan andra faktureringsföretag är fokuserade på själva kundrelationen”, säger Jonas Suijkerbuijk.

Billogram satsar alltmer på att inte bara vara en faktureringstjänst utan även en kommunikationsbrygga mellan företaget och dess kund.

“Det är den delen av produkten vi tycker är mest intressant och där det finns mest att göra. I dag är fakturering något som många tycker är obehagligt och kanske outsourcar till ett inkassoföretag. Det vill vi förändra, säger Suijkerbuijk.

Billogram har tagit in 30 miljoner kronor i riskkapital sedan grundandet. Bland företagets investerare återfinns WM-datas grundare Thord Wilkne, Klarnas tidigare ordförande Peter Sjunnesson samt Robert Ahldin, som bland annat är investerare i Spotify och träningsappen Vint. 

Läs mer