För lite mer än ett år sedan drog entreprenörerna Rita Blomstersjö och Paula Johansson igång foodtechbolaget Häppi. Bolaget gör en prebiotisk funktionsdryck helt utan socker och sötningsmedel. Probiotisk innebär att den ska vara bra för magen och matsmältningssystemet.
I slutet av förra året fick bolaget in influencern Alice Stenlöf på ägarlistan i en nyemission. Nu får bolaget ännu mer ägare när Häppi tar in 8 nya miljoner kronor i en investeringsrunda. Rundan leds av Graphit Neotaste, investeringsarmen för mat och dryck på Gregor och Franziska Piëchs family office. Efternamnet kan klinga bekant för den motorintresserade eftersom det är familjen som ligger bakom det välkända märket Porsche.
Bland investerarna finns också Curt Shi, ett kinesiskt/australiensiskt skateboardproffs, Kareem Abughazaleh, entreprenör från Dubai, Johanna Sundell, entreprenör i den amerikanska lastbilsindustrin, musikproducenten Andreas Öberg, med bas i Los Angeles. Även Kristoffer Eriksson, känd som grundare av Mockberg.
“Vi har haft en fantastisk respons på den svenska marknaden, och vår go-to-market-strategi har verkligen fungerat”, säger Rita Blomstersjö, medgrundare och vd på Häppi.
“Tillsammans med starka investerare och ambassadörer är vi nu redo att ta nästa steg och tillämpa liknande strategier i Europa”.
Förra året omsatte bolaget 2,4 miljoner kronor och under 2025 siktar bolaget på att nå 20 miljoner kronor.
Nyemissionen görs till en värdering på 40 miljoner kronor.
“Vi är glada att vara en del av Häppis resa och bidra till att revolutionera läskindustrin”, säger Stefan Rathgeber, vice vd på Graphit Neotaste.
“Deras idé är enkel – att erbjuda ett hälsosamt alternativ utan tillsatt socker eller sötningsmedel och samtidigt bevisa att en riktigt god läsk kan vara bra för kroppen.”
Efter affären äger grundarna Rita Blomstersjö och Paula Johansson fortfarande en majoritet av bolaget, medan Graphit Neotaste har 10 procent.