Sök ikon

Astrid Wild ökar omsättningen rejält och vänder till vinst: “Ett utmanande år för många”

Artikel bild
Jemina Pomoell och Maria Paulsson Rönnbäck, grundare av Astrid Wild. Foto: Press/Istockphoto/Montage.

Trots den svaga svenska kronan och vad vd:n Jemina Pomoell kallar “ett utmanande år för många” har outdoor-bolaget Astrid Wild lyckats öka omsättningen – och vända tillbaka till vinst.

“Vi är väldigt stolta över den här tillväxten. Utanför Sverige ökar försäljningen markant och i linje med vår långsiktiga strategi”, säger hon i en intervju med Breakit.

Åsa Johansson

Åsa Johansson

asa@breakit.se

Reporter

Det är en nöjd Jemina Pomoell, vd och medgrundare på outdoor-bolaget Astrid Wild, som svarar i telefon när Breakit ringer upp. 

Inte undra på. Hon sammanfattar nämligen det gångna året med ett ord: “Jättebra”.

Det senaste bokslutet för företaget, som genom den egna e-handeln säljer outdoor-kläder som ska passa den kvinnliga siluetten, är inte helt färdigt än. Men vd:n kan ändå berätta att nettoomsättningen ökade med cirka 30 procent från året innan, som då uppgick till närmare 12 miljoner kronor. Nettoomsättningen landade alltså på omkring 15,5 miljoner kronor under 2024.

“Det var ett utmanande år för många, med den svaga svenska kronan och lågkonjunktur, så vi är väldigt stolta över den här tillväxten. Utanför Sverige ökar försäljningen markant och i linje med vår långsiktiga strategi”, säger Jemina Pomoell, som grundade bolaget tillsammans med Maria Paulsson Rönnbäck för närmare sex år sedan. 

Gör svarta siffror igen

Resultatet är inte helt klart än, men bolaget har återigen vänt till vinst, berättar vd:n.

“Vi är tydligt lönsamma på sista raden igen, vilket känns otroligt bra”, säger hon och påpekar att bolaget har gått med vinst tidigare 2023 blev det en förlust på 825.000 kronor.

Hur har ni jobbat för att bli lönsamma igen?

“Försäljningsvolymen har ökat, vilket så klart är en anledning. Men vi har också jobbat mycket med kundresan och shoppingupplevelsen i vår webbshop och vi ser att konverteringsgraden har ökat under förra året”, säger Jemina Pomoell.

“Vi har också jobbat mer med marknadsföring i allmänhet och når bättre ut med våra budskap till rätt målgrupp. Vi använder samma kanaler som förut men nu gör vi det på ett bättre sätt.”

Det handlar främst om betald marknadsföring på Instagram och Facebook, men Astrid Wild har även byggt ett eget community på den egna Instagram-profilen och genom nyhetsbrev till kunder. Företaget har också krokat arm med influencers som Lina Skandevall, med närmare 31.000 följare på Instagram. 

Vad är er strategi för 2025?

“Det största fokuset är expansion i flera länder. Vi växer mycket i Finland och Norge, men vi har ett extra stort fokus på Tyskland som är en stor outdoormarknad. Där ser vi möjlighet, så vi fortsätter att satsa där”, säger hon och tillägger att bolaget har ett “spännande samarbete” på gång som ska lanseras under våren.

“Jag kan inte ge några detaljer om det än, men vi hoppas att det kommer att hjälpa oss ytterligare i vår internationella expansion”, säger Jemina Pomoell. 

Bolaget ska även lansera skalbyxor, vilket kunderna har efterfrågat. 

“Då kommer vi att ha ett komplett outdoor-kit för alla väder, vilket är ett viktigt steg för oss.”

Vad har ni för utmaningar just nu? Räds ni handelstullarna som USA:s president Donald Trump pratar om?

“USA har förstås väldigt stor potential för oss i framtiden och vi ser det som en väldigt lukrativ marknad att vara i. Vi har kunder där, men de står för en mindre del av vår försäljning, så om det blir några förändringar gällande tullar så kommer påverkan på oss att vara begränsad i år”, säger Jemina Pomoell. 

"Nu är det Europa och specifikt Tyskland och Norden som vi fokuserar på. Och något som är utmanande här är valutakursen och att den svenska kronan fortfarande är svag.”

Att outdoor-segmentet blivit allt hetare de senaste åren är tydligt. För att ge ett par exempel rapporterades förra veckan att den börsnoterade e-handlaren Revolutionrace satte försäljningsrekord under hösten och Breakit har tidigare berättat att Naturkompaniet gjorde ett rekordår under 2023.

Det här är bara två av flera bolag inom ert segment. Hur ser du på konkurrensen? 

“Det är kul att se att det går bra för andra bolag och att det finns en tydlig efterfrågan på den här typen av produkter. Vi har stort fokus på friluftskläder för kvinnor, vilket är annorlunda jämfört med andra företag. Vi har också hittat en målgrupp som tycker om det vi gör.”

Jemina Pomoell och Maria Paulsson Rönnbäck äger en majoritet av bolaget medan startup-inkubatorn Antler, vars program Astrid Wild startade inom, äger en mindre andel. 

Läs mer: 53 konkreta åtgärder – så har Sveriges främsta e-handlare optimerat sina bolag

Läs mer