Sök

“Paris och Berlin försöker öppet ragga över svenska startups”

SpotifyKlarna

Jessica Stark, Sup46, Maria Rankka, Stockholms handelskammare samt Katarina Berg, HR-chef på Spotify. Foto: Johanna Ekström

Johanna Ekström

Johanna Ekström

Reporter

Mycket har hänt - men om inte politikerna får saker gjorda kan talanger lämna Sverige. Det var budskapet när Klarna och Spotify höll seminarium ihop.

Klarna, Spotify, Sup46, Stockholms handelskammare och tankesmedjan Ecepr arrangerade under tisdagen ett seminarium under gemensam flagg med temat: Hur kan vi engagera talanger i entreprenöriella företag?

Upprinnelsen var det öppna brev som Spotify-grundarna skrev för några månader sedan. I det krävde de lägre skatt på personaloptioner, programmering i skolan och en bättre bostadssituation. 

“Att lyckas handlar om att rekrytera rätt medlemmar till sitt team, och där konkurrerar svenska startups med hela världen. Det sker väldigt många internationella rekryteringar och det är slagsmål om de bästa”, säger Jessica Stark, vd och medgrundare av startupklustret Sup46. 

Hon menar att aktörer från Paris och Berlin öppet raggar startups i Stockholm.

“Andra länder kommer allt snabbare, vi ser allt oftare aktörer som försöker få hela verksamheter att flytta till andra europeiska städer”, säger hon.

För att Sverige ska kunna behålla talangerna och locka till sig nya utifrån är just beskattning av personaloptioenr en av de viktigaste frågorna, menar hon.

Katarina Berg, HR-chef på Spotify, säger att bolaget letar ny personal “dygnet runt”.

“När vi konkurrerar om talanger så finns många av dem i Silicon Valley, vi kan inte locka folk med vädret och vi tror inte heller att vi ska få folk att gå den extra milen genom att köpa dem. Vi tror på andra värden”, säger hon.

Det är till exempel vad många amerikaner beskriver som den “europeiska erfarenheten”, som bland annat innebär en annan typ av chefsskap, där de anställda är med och bestämmer mer.

Hon menar att lägre skatt på personaloptioner enkelt skulle gå att infoga i den svenska modellen, eftersom det handlar om att fler på så sätt får vara med och ta del av bolagens framgångar. Och att det skulle vara ett sätt för Spotify att kunna knyta till sig talanger.

“Vi ska inte måla allt nattsvart, Sverige är framgångsrikt, men det kan bli ännu bättre. Det gäller att var tidigt ute och inte leva kvar i gamla sanningar om vad som tidigare har varit framgångsrikt”, säger hon.

Det var ett tema som även Maria Rankka på Handelskammaren valde att ta upp.

“Entreprenörsklimatet i Stockholm och Sverige är som en starkt lysande sol, men med några fläckar. Vi vet vad som behöver åtgärdas, nu är det dags för politikerna att också gå till beslut".

"Bostäder, kompetensförsörjning, beskattningen av personaloptioner - det är de stora frågorna. Och de gäller inte bara Spotify, varannat företag i Stockholm säger att situationen på bostadsmarknaden är ett hinder”, säger hon.

 

Läs mer