Under flera år har det i omgångar bubblat upp nya plattformar som vill utmana sociala medie-jättar som Instagram, Facebook och X. Vissa har kommit och gått, ganska få har hittills bestått.
I november kunde Breakit rapportera att X-utmanaren Bluesky ökade med 1 miljon användare om dagen. Samtidigt har plattformen långt kvar till användarantalet på Elon Musks X.
En annan plattform som nyligen fick uppmärksamhet är kinesiska Xiaohongshu, eller Rednote. Plattformen fick över en halv miljard nya användare i samband med att kinesiska Bytedances plattformTiktok skulle förbjudas i USA.
Den nya snackisen är Instagram-utmanaren Pixelfed – som uppmärksammats efter att det uppdagats att länkar till plattformen censurerades bort på Mark Zuckerbergs Metas plattformar. Meta erkände att länkar tagits bort, men menade att detta skett av misstag.
Just nu raggar den kanadensiske utvecklaren Daniel Supernault, som står bakom både Pixelfed, Tiktok-utmanaren Loops och Whatsapp-utmanaren Sup, finansiering på Kickstarter för att vidareutveckla apparna, enligt sajten Techcrunch.
Målet är enligt Kickstarter-pitchen att erbjuda “etiska” sociala medieplattformar och att få 1 miljard användare till Pixelfed.
Vill bli störst i Fediverse
Daniel Supernaults sociala medie-satsningar är en del av det som kallas Fediverse – ett nätverk av decentraliserade plattformar som följer det så kallade ActivityPub-protokollet (en typ av manual som gör det möjligt för de olika plattformarna inom Fediverse att kommunicera med varandra).
Att en plattform är decentraliserad betyder att den inte styrs av ett enskilt företag, utan kontrolleras av många oberoende servrar eller nätverk. Syftet är att ge användare mer kontroll över data exempelvis.
Exempel på andra plattformar inom Fediverse är Mastodon, Threads och Bluesky.
I Kickstarter-presentationen skriver Daniel Supernault att målet är att Pixelfed ska bli den första Fediverse-plattformen som når över en miljard användare.
Kickstarter-målet om att få in motsvarande ungefär 400.000 kronor uppnåddes redan efter 13 timmar. På torsdagen hade kampanjen dragit in motsvarande drygt 820.000 kronor.
Det här vet vi om de nya decentraliserade utmanarna:

- Pixelfed
Omtalas som en utmanare till Metas Instagram. Appen lanserades i mitten av januari. Plattformen är väldigt lik Instagram – användarna kan ladda upp bilder med en beskrivning och kommentera och gilla varandras inlägg. Flödet är dock fritt från reklam och är inte algoritmstyrt utan inläggen ligger i kronologisk ordning. I dag har Pixelfed, enligt den egna hemsidan, upp mot 600.000 användare.
Som användare kan man välja att logga in på officiella servern Pixelfed.social, med det går även att vara värd för en egen server och låta användare lagra sina bilder där.

- Loops
Låter användare dela korta videoklipp, ungefär som på Tiktok. Det finns ingen app i dag utan projektet är, enligt Daniel Supernault under utveckling. I oktober förra året rapporterade The Verge att det gick att skriva upp sig på en intresselista. I de demo-videos som publicerats är flödet väldigt likt Tiktoks. Enligt Loops ska användarna själva äga de videos som publiceras på plattformen.

- Sup
Sup är likt Loops i ett tidigt skede och det finns ännu ingen app tillgänglig. Tanken är, enligt Daniel Supernault, att appen ska bli en utmanare till WhatsApp och Snapchat. På plattformen, när den existerar, ska användarna kunna skicka krypterade direktmeddelanden till varandra.