Sök

Quizkampen-skaparna lanserar plugg-app till Uppsala universitet

FEO MediaQuizkampenQuizkampen på jobbet

F.v: Jarl Hellman (överläkare Uppsala universitet), Frits Timmermans (produktansvarig, FEO Media) och Robert Willstedt (grundare, FEO media). Foto: Jonas de Lange

Jonas de Lange

Jonas de Lange

Reporter

FEO media har gjort succé med appspelet Quizkampen. Nu ska medicinstudenterna i Uppsala använda appen för att plugga.

Tidigare i år offentliggjorde mobilspelbolaget FEO media sin nya B2B-satsning Quizkampen på jobbet. Idén består i att ge olika bolag egna versioner av mobilquizet för att utbilda sin personal.

Bolaget, vars app i dagsläget har över 70 miljoner användare, har hittills inte avslöja vilka eller hur många företagskunder man har. Men nu går bolaget ut med sitt första samarbete i utbildningsvärldet: I ett samarbete med Uppsala universitet ska ungefär 1000 medicinstudenter få tillgång till en egen version av Quizkampen med frågor relaterade till deras utbildning.

“Vi siktar på att kunna släppa appen när studieåret börjar. Vi har redan påbörjat arbetet med att skriva frågor till appen”, säger Frits Timmermans, produktansvarig på FEO media.

Till en början är det professorerna och lärarna som skriver frågor till appen men när den lanseras kan även studenter skicka in förslag på nya frågor.

“Professorerna kommer såklart att gå igenom förslagen från studenter innan de släpps ut i appen”, säger Frits Timmermans.

Hur stor affären är för mobilspelbolaget vill han inte avslöja, men berättar att FEO tar betalt genom en licensmodell på årsbasis. Priset baseras på antalet användare kunden vill ha i appen.

Vad hoppas ni att åstadkomma med appen?

“Vi vill att det ska vara ett komplement till den utbildning som redan finns. Vi kommer inte att ersätta någon ordinarie utbildning, utan skapa ett nytt sätt att interagera med befintligt kursmaterial. Vår förhoppning är att studenterna ska använda det här för att fräsha upp minnet eller plugga till kommande tentor”, säger Frits Timmermans.

Ni kallar konceptet för Quizkampen på jobbet. Hade ni tänkt på att det kan användas på universitet innan ni satte igång?

“Tanken var att skapa en app som kan användas för internutbildning inom stora organisationer. Vi har fått förfrågningar från både företag, myndigheter och utbildningsinstitutioner så vi vill inte ha en för smal definition av vilken typ av organisationer vi kan rikta oss mot.”

FEO Media omsatte 126 miljoner kronor under 2015 och hade ett rörelseresultat på 68 mljoner kronor.

Succén Quizkampen släpptes sommaren 2012. Spelet har i dagsläget över 70 miljoner spelare.

Läs mer