Elon Musk tog först ställning för Donald Trump, sen kritiserade han Storbritanniens premiärminister och i helgen talade han på högerextrema tyska AfDs valmöte. Nu börjar det muttras bland de tidigare så trogna Tesla-ägarna.
I Sverige började det med att tv-bagaren Sebastian Boudet på sitt Instagram-konto skrev att han skämdes för att köra runt i sin Tesla.
Elon Musk har i mitt tycke förvandlats till en madman”, sa han till Svenska Dagbladet tidigare i år.
“Det är ingen marionett vi talar om utan världens rikaste man med enorm makt och inflytande, och nu får jag skämmas över att vara en reklamskylt för honom.”
Men det är inte bara svenskar som känner en viss ambivalens inför att visa upp sig i sina Teslor. Även i Tyskland kommer rapporter om ägare som inte tycker att det är lika kul längre. Där föll Tesla förra året från första till tredje plats i antalet sålda bilar och marknadsföringsexperter där tror att Tesla måste göra något.
“Tesla borde klargöra att Musk är Musk och Tesla är Tesla”, sa Martin Fassnach, professor i strategi och marknadsföring vid Otto Beisheim School of Management i Düsseldorf till Frankfurter Allgemaine.
“Endast på detta sätt kan de rädda en del av märkets tidigare attraktionskraft”.
Men för vissa har det tåget redan gått.
“Det är flera saker som påverkar, men heil-hälsningen blev droppen”, säger Sandro Wennberg, på Värmdö utanför Stockholm till tidningen Mitti.
Han har precis lyckats sälja sin Tesla.
“Jag kände att jag inte med värdighet kan köra runt i ett bilmärke som är så starkt förknippat till dess ägare, Elon Musk.”