Rättelse: I en tidigare version uppgavs att Marshall värderades till 12,5 miljarder. Rätt värdering ska vara nästan 12 miljarder kronor.
Zenith-grundaren Tommy Jacobson klev in i hörlursbolaget Zound Industries 2010 när det var värderat till 5 miljoner kronor. Sedan dess har det hänt massor, bland annat en sammanslagning med Marshall, en global fraktkris, upp och ner i försäljningen och ett omskrivet bråk mellan honom själv och grundaren Konrad Bergström.
Nu står det klart att bolaget säljs till kinesiska Hongshun i en affär som värderar Marshall Group till nästan 12 miljarder kronor, enligt Breakits beräkningar.
När Breakit ringer upp Tommy Jacobson håller han precis på att avsluta ett lunchmöte.
Är han redan igång med firandet, frågar undertecknad och får ett skratt till svar.
“Nä, det blir ikväll. Det blir bänkpress, en hamburgare och en kall öl.”
Han har beskrivit det som känslosamt, att ta affären i hamn och sätta punkt för Zound Industries-äventyret.
Kan du utveckla vad du menar med det?
“Det är klart det är känslosamt. Det har ju varit så lång tid, 15 år, och det har inte varit en easy ride. Allt från Konrad (grundaren Konrad Bergström reds. anm) till och med försäljningen. Det har inte varit lätt men nu blev det ett bra slut.”
Tommy Jacobson säljer hela sitt innehav i affären vilket gör att han kan casha in 40 miljoner kronor i eget namn och hans riskkapitalbolag Zenith kammar hem nästan 630 miljoner kronor men här finns ett 100-tal andra delägare som han får dela pengarna med.
Är det här din bästa exit hittills?
“Ja, det måste man säga, också eftersom jag bidragit så mycket själv och eftersom det tagit så lång tid. Det tar tid att bygga bolag, vilket man kanske inte alltid förstår om man bara skulle läsa Breakit.”
Ägarna har varit överens om att sälja sedan en tid tillbaka och de fyra största ägarna, Altor, Telia, Tommy Jacobsons Zenith och Time for growth, har fullmakter från över 90 procent av aktieägarna. Nu tar kinesiska Hongshun över bolaget som har en ansenlig del av sin försäljning i Kina.
Är du nöjd med affären överlag och den nya ägaren? Blev det som du ville?
“Vi hade 1000 kronor som vårt golv (pris per aktie. reds. anm) och allt där över hade vi varit nöjda med. Vi hade kunnat förhandla upp priset mer, och vi hade en annan kines med, men vi var också tvungna att ta hänsyn till det geopolitikiska läget. Om Donald Trump plötsligt införde tullar på 70 procent skulle affären kunna falla”, säger Zenith-ägaren och fortsätter.
“Jag har alltid sagt att skapa ett hörlursbolag som säljer för 100 miljoner kan många göra men det vi var bra på var att bygga hårdvaror i Kina, som ska förpackas och fraktas, även när det blev global fraktkris och priserna var tio gånger dyrare så lyckades vi. Det handlar om produktion och logistik, det är det svåra. Då spelar det ingen roll hur ballt varumärke man har. Det var det som tog oss över 4 miljarder.”
Den som var vd när dåvarande Zound Industries gick från en värdering på 300 miljoner kronor till 3 miljarder kronor var Pernilla Ekman, idag chef på Aarke.
“Jag tycker det är synd att det har skrivits så lite om Pernillas del i att ta bolaget till där det är idag”, säger Tommy Jacobson.
När konflikten blossade upp med Konrad Bergström bestämdes att hon skulle sköta affärerna och han skulle “sköta Konrad”.
Vad tror du att det beror på då, hamnade Pernilla Ekman i skuggan av det?
“Det blev det publika men utan henne hade vi inte varit där vi är idag. Det är värt att ta till sig och fundera på varför det blev så”, säger Tommy Jacobson.
“Kanske var Konrad och jag sådana alfahannar som inte lämnade utrymme, om man ska vara självkritisk”.
Efter bänkpressen, hamburgaren och ölen så går Tommy Jacobson vidare i tanken, från Zound och Marshall, till andra projekt.
“Det är så jag funkar. Jag tittar inte bakåt.”
LÄS MER: Här är de stora vinnarna när Marshall säljs för över 12 miljarder