För tredje året i rad har Visa arrangerat sitt She's Next-stipendieprogram, och återigen har söktrycket varit stort. Visa vill genom programmet stärka kvinnliga entreprenörer, ge fler möjlighet att ta plats i näringslivet och att utveckla och skala upp sina företag. Årets tre stipendiater är nu utsedda, som vardera tilldelas 10.000 euro, ett år av företagscoachning och ett års fritt medlemskap i nätverket Feminvest EXPAND. Coachningen görs genom ett samarbete med Feminvest, ett skandinaviskt nätverk för kvinnliga entreprenörer och investerare. “På Visa brinner vi för entreprenörskap och innovation. Vi vill hjälpa små och medelstora företag – och särskilt kvinnliga entreprenörer. Vi tror starkt på deras potential att skapa innovation och ekonomisk tillväxt. Genom She's Next vill vi ge dessa företagare verktyg och stöd för att de ska kunna nå sin fulla potential”, säger Fredrik Lindquist, chef för Visa i Sverige och juryordförande för She's Next. Läs mer om stipendieprogrammet Visa She's Next här. Och årets tre stipendiater av Visa She’s Next är... 3DEAR OCH MARIA ÅKERGREN GÖR MODEBRANSCHEN MER HÅLLBAR Mönsterkonstruktören och entreprenören Maria Åkergren har jobbat inom modebranschen i över 20 år. För 12 år sedan grundade hon sitt första bolag – Pattern Stockholm, som erbjuder konsulter inom mönsterkonstruktion. Här såg hon hur mycket mer det fanns att göra inom 3D för branschen. Det ledde till hennes andra bolag: 3Dear. “Andra branscher har utnyttjat de stora möjligheterna med 3D medan modebranschen varit långsamma i omställningen. Men det finns enormt många fördelar med digitala tvillingar. Speciellt hållbarhetsmässigt”, säger Maria Åkergren. Hon nämner bland annat hur ohållbart det är att flyga prototyper över hela världen när man exempelvis kan effektivisera genom att skapa digitala säljprover. “Det är möjligt att sälja in kollektioner utan fysiska prover. Så snart du har en digital kopia kan du skapa så mycket utifrån den. Vår styrka är att vi kan göra det digitala plagget lika väl som det fysiska.” [https://cdn.breakit.se/assets/media/images/9dc87efbe70be20b9de7bb156e5c99a7.jpeg] Maria Åkergren, grundare, 3Dear. 3Dears team med fem anställda – alla kvinnor – hjälper kunderna med digitala prover, innehåll för marknadsföring och utbildning för att kunna ställa om internt. Bland kunderna finns Björn Borg, J Lindeberg och Acne Studios. Stipendiet från Visa ser Maria Åkergren som väldigt välkommet: “Pengarna går direkt in i bolaget, en tacksam bonus, och jag själv ser mycket fram emot att coachas av en mentor. Jag har alltid drivit bolag själv och äger 100 procent i båda bolagen, så stipendiet är både en bekräftelse på att jag gör något bra och en chans att få hjälp utifrån. Jag bollar gärna hur jag skalar upp och bygger bolag. Min vision är att 3D ska bli lika självklart för modebolagen som den faktiska fysiska produktionen är.” Läs mer om 3Dear här. STALLVÄRME STÄRKER HÄSTARNA MED INNOVATIVT TERAPISOLARIUM Jessica Nelin och Ilona C Eismann möttes över en hästaffär. De gjorde inte bara en god affär då – de blev också framtida affärskompanjoner i det gemensamma bolaget Stallvärme. Så som namnet skvallrar om är de nischade mot stall och att skapa värme för hästar – genom innovativa terapisolarier. “Stallmiljön är oerhört konservativ. Vi mockar med tunga skottkärror, fryser jämt och känner att det är dags att modernisera vår kära stallmiljö. Både för vår egen och för hästarnas skull”, säger Jessica Nelin, bolagets vd. Hon har drygt 50 års erfarenhet av hästar och en bakgrund från bland annat greentech, IR-teknik och värmelösningar. Ilona C Eismann är professionell dressyrryttare. De såg båda stor potential i att skapa nya solarier för hästar, då de sett likadana ut de senaste 30 åren. Så nu, efter flera års utveckling och kämparanda under både pandemi och produktionsmotgångar, har de produkter som redan säljs till hela världen – kunder finns i Sydkorea, USA och hela Europa. “Vi har tagit fram en produkt som hjälper hästar att vara hållbara”, säger Jessica Nelin. [https://cdn.breakit.se/assets/media/images/418f62c80970deaaa7c764ca61e4e911.jpeg] Jessica Nelin, vd och medgrundare, Stallvärme. Solariet verkar inte bara uppvärmande utan har en bevisad terapeutisk effekt. Infraljuset går in i vävnaden och används inför träning för att stärka hästens muskelstyrka, göra den uppvärmd och minska skaderisken. “Det här stipendiet betyder oerhört mycket för oss och kan inte komma lägligare. Vi ska delta vid världens största hästmässa Equitana i mars, som hålls vartannat år. Där träffas alla i branschen och presenterar nya produkter och studier. Förra gången blev vi nominerade till det stora innovationspriset och nu kan vi satsa ännu mer på marknadsföring. Det är ett jätteviktigt skyltfönster för oss”, säger Jessica Nelin. Läs mer om Stallvärme här. FOR TEXTURED HAIR SKAPAR HÅLLBAR HÅRVÅRD FÖR TEXTURERAT HÅR For Textured Hair är ett svenskt företag som erbjuder vegansk, pH-balanserad, parfymfri och botanisk hårvård speciellt utvecklad för lockigt och texturerat hår. Deras produkter är designade för att ge maximal återfuktning, definition och näring. “Vi vill minska kunskapsbristen om texturerat hår och visa hur hanterbart det kan vara med rätt produkter och en enkel, vårdande rutin för lockigt hår”, säger företagets grundare Alexandra Rydberg, som är utbildad frisör. Hon hade tidigt en stor passion för lockigt hår och en dröm om att skapa hållbar och skonsam hårvård för personer med texturerat hår. “Drömmen om att skapa en egen hårvårdsserie för denna målgrupp fick mig att kontakta min partner Nicole Pehar Gonday, och tillsammans grundade vi företaget.” Sedan lanseringen 2022 har de haft workshops både med andra egenföretagare som driver salonger med inriktning på texturerat hår och med skönhetsföretaget Bangerhead, som har varit deras största kund sedan starten. [https://cdn.breakit.se/assets/media/images/0352b45ae813c922d5d7d13b9f802a28.jpeg] Alexandra Rydberg, grundare, For Textured Hair. Utmaningen just nu är att öka medvetenheten om produkterna och nå ut till en bredare kundbas. “Att tilldelas Visas She’s Next-stipendium är en fantastisk bekräftelse på vårt arbete och ger oss möjlighet att expandera vår verksamhet inom hårvård för lockigt hår. Stipendiet ska användas för att utveckla nya produkter och stärka vår marknadsföring för att nå fler kunder. Coachningen ser vi som en möjlighet att få värdefulla insikter och strategier för att växa företaget på ett hållbart sätt”, säger Alexandra Rydberg. Läs mer om For Textured Hair här. Här kan du läsa mer om årets stipendiater och Visa She's Next-programmet.