“Genom att anställa fler bud kan vi fortsätta leverera den service våra kunder förväntar sig, samtidigt som vi skapar arbetstillfällen i en snabbt växande bransch.”
Det skrev Joakim Slettengren, interim vd på Foodora Sverige, i ett pressmeddelande som gick ut slutet av september, där det framgick att bolaget anställt 600 nya bud under den senaste månaden.
Nu, närmare fyra månader senare, har tongångarna från budbolaget förändrats.
Foodora står nämligen inför en omorganisation, enligt uppgifter till Breakit.
Enligt uppgifterna ska Unionen först ha kallats till förhandlingar i november förra året. Det ska även ha skapats ett antal nya tjänster inom bolaget, vilka Foodora uppmanat sina anställda att söka. Informationen ska främst kommunicerats till chefer. Inom kort, i slutet av januari, hoppas företaget ha tillsatt tjänsterna i fråga, och att bolaget därefter ska få en överblick av hur en eventuell övertalighet ser ut.
Unionen bekräftar för Breakit att Foodora har kallat facket till förhandling, som ska ske i slutet av januari.
Johanna Lindskog Lindell, kommunikationschef på Foodora, bekräftar i ett mejl till Breakit att anställda kommer att få lämna bolaget.
“I Sverige har vi, efter att ha övervägt alla juridiska ärenden för våra medarbetare, uppskattat att färre än 20 kontorsanställda kan komma att påverkas av uppsägningar. Vi för en aktiv dialog med berörda fackförbund för att säkerställa en så smidig process som möjligt”, skriver hon.
“Beslutet har inte fattats lättvindigt, men vi är övertygade om att detta är nödvändigt för att leda oss i rätt riktning mot framtida framgång. Vi kommer att ge stöd till de medarbetare som eventuellt påverkas för att underlätta övergången”, skriver Johanna Lindskog Lindell.
Idag har Foodora Sverige 7000 anställda varav 6000 är anställda bud, enligt kommunikationschefen.
Läs mer: AI-fiasko på Foodora – eller ska en cheeseburgare verkligen se ut sådär?
Läs mer: Wolt tvingas bli arbetsgivare: ”Total chock”
Vill du vara först med det senaste? Ladda ner Breakits app här och aktivera pushar – då missar du aldrig en viktig nyhet.