Sök ikon

Därför gör sociala medier dig deppig – med flit

Artikel bild
Om vi inte vill uppröras så vill vi åtminstone få gråta. Bild: Dall-E

Glöm “ragebait”! Internet går inte bara runt på ilska. Även ledsamhet går hem hos scrollarna.

Hanna Åkesson

Hanna Åkesson

hanna.akesson@breakit.se

Webbredaktör

Det är sedan tidigare känt att ilska – mer än lycka – triggar agerande på sociala medier. För att skapa engagemang kring ett inlägg på en av de stora plattformarna så är det inte dumt att skriva på ett sätt som gör mottagare vansinnig alltså. Det kallas ”ragebait”, som i att använda ilska som bete, och den beprövade metoden anses både vara ett vinnande recept i klickonomin och som en av orsakerna till att världen nu upplevs som så polariserad. 

Men inte bara ilskan är bränsle online. BBC skriver att det nya populära innehållet sysslar med ”sadbait”. Vi människor har nämligen också lätt att falla för det som gör oss ledsna – och det behöver inte ens vara äkta. På Facebook och Instagram delas nu flitigt AI-genererade bilder på skadade soldater och ledsna barn från ett Charles Dickens-eskt förr. En AI-bild på ett påstått offer för stormen Helene blev viral i USA nyligen. En republikansk politiker kommenterade bilden med att det faktiskt inte spelar någon roll att bilden var fejk, det viktiga var att den fick folk att känna något.

Inte konstigt att världen verkar deppig, kanske? 

”Användare, som filmtittaren och bokläsaren före dem, svarar på ledset och sentimentalt innehåll och algoritmen belönar det”, säger journalisten och forskaren Soma Basu, verksam på Tammerfors universitet i Finland. 

Vill du vara först med det senaste? Ladda ner Breakits app här och aktivera pushar – då missar du aldrig en viktig nyhet.

Läs mer