Sök

“Det är många flygbolag som inte vet var deras egna plan befinner sig”

Flightradar24

FOTO: Johan Nilsson / TT/ Tomas Oneborg / SvD / TT

Sanna Wolf-Watz

Sanna Wolf-Watz

Webbredaktör

Det svenska techbolaget som låter användarna spåra flygplan i realtid dubblade förra året vinsten till 11 miljoner kronor. Nu ska växa ännu mer - med flygbolagen som kunder.

När askmolnet sänkte sig över Island sommaren 2010 stängdes flygtrafiken ner helt. Samtidigt gick Flightradar24 från 20.000 till 4 miljoner användare på bara en dag.

“Plötsligt använde alla stora nyhetskanaler som BBC och CNN vår grafik för att visa hur flygtrafiken släcktes ner”, säger Mikael Robertsson, en av grundarna till företaget.

Det var då ledningen insåg att tjänsten, som tidigare varit en undersajt och ett sätt att få inlänkar till flygresor.se, förtjänade sin egen hemsida. Ett par år senare gick Flightradar24 över till att vara ett eget bolag och lanserade en egen app.

I dag har tjänsten 1,2 miljoner användare varje dag. De flesta av användarna går in via sajten, men en halv miljon personer går genom appen som står för en stor del av intäkterna. Tjänsten används av både privatpersoner och företag. 

"Det är föräldrar som vill följa sin barns plan tills de landar, taxichaufförer som ska hämta någon på flygplatsen, personal eller familj till personal som jobbar på flyg och flygplats", säger Mikael Robertsson.

Askmolnet över Island var nyckeln till genombrottet 2010, men Mikael Robertsson tror inte att den fortsatt ökade efterfrågan på tjänsten beror på katastrofer som de flygolyckor och försvunna plan som uppmärksammats i media de senaste åren .

“Det är klart att det påverkar, men 2013 var ett starkt år för oss och det året var det inte en enda flygolycka”, säger Mikael Robertsson.

Han tror istället att företagets ökade täckningsgrad världen över tillsammans med att allt fler människor flyger har haft en större effekt.

“Från början kunde vi bara följa plan i Europa. Nu täcker vi Kina och Indien också. Det är två miljarder potentiella kunder bara där”, säger Mikael Robertsson.

Under 2015 hoppas FLightradar24 kunna täcka 80 procent av jordens landmassa, men Mikael Robertsson påpekar att 70 procent av planetens yta fortfarande består av hav.

“Vi tittar på lösningar för det. I de flesta hav finns små öar vi kan sätt upp mottagare på, men vi funderar också på bojar och båtar”, säger han.

Det behövs bara en enkel radiomottagare för att ta emot signaler från ett förbipasserande flygplan. Mikael Robertsson berättar att de får information om planen genom privatpersoner som satt upp egna mottagare och installerat en programvara som gör att informationen skickas till Flightradar24. Och så skickar de ut egna mottagare till människor som ansöker genom deras sajt.

“Vi har fått in 26.000 ansökningar och skickat ut 2.600 mottagare. Vi väljer ut de personer som vill sätta upp mottagarna på en öppen plats med bra mottagning där vi inte har täckning sedan tidigare”, säger Mikael Robertsson.

Varje mottagare kostar företaget 6.000 kronor att tillverka och skicka ut.

“Det vår högsta utgiftskost. De kostar mer än våra 20 anställda”, berättar Mikael Robertsson.

Men det har bolaget råd med. Företaget hade under 2014 en omsättning på 43 miljoner kronor. Resultatet hamnade på drygt 11 miljoner kronor vilket är en fördubbling jämfört med 2013. Mikael Robertsson säger att Flightradar24 kommer att fortsätta växa och tror att omsättningen kommer att hamna på över 50 miljoner kronor i år.

Under året ska företaget anställa tre till fyra personer och börja satsa mer på ett kundsegment som Mikael Robertsson hoppas blir allt större i framtiden: flygbolagen själva.

Redan i dag använder flera bolag Flightradar24s företagstjänster för att hålla koll på de egna planen.

“Det är många flygbolag som inte vet var deras egna plan befinner sig. Det är mycket svårare att följa ett flygplan i luften än till exempel ett tåg eller en buss på land”, berättar Mikael Robertsson.

Än så länge står flygbolagen för en ganska liten del av bolagets intäkter, men i maj kommer företaget att släppa en ny version för flygbolag med fler funktioner där det blir enklare att hålla fokus på den egna flottan. Efter att MH370 försvann i mars 2014 har även större organisationer i flygbranschen börjat prata om nya regler för att hålla bättre uppsikt över flygplanen när de är i luften. Men än så länge har det inte gett några konkreta resultat.

“Det har varit mycket snack, men det händer inte så mycket”, säger Mikael Robertsson.

I väntan på formella beslut om flygbolagens ansvar för att inte tappa bort sina plan jobbar Flightradar24 med att få ut ännu fler mottagare.

“Vi ska täcka hela världen”, säger Mikael Robertsson.

Läs mer