Breakit - Så mycket förlorar Mathem: "Kan växla om till vinst redan i år"
Tomas Kull, vd för Mathem. Foto: Sara Lindh.

Så mycket förlorar Mathem: "Kan växla om till vinst redan i år"

Sara Lindmark
Sara Lindmark
30 jun 2016, kl 06:01

Matjätten på nätet gjorde 86 miljoner i förlust förra året. “Helt i linje med våra planer”, säger Tomas Kull, vd och grundare för Mathem.

Sara Lindmark
Sara Lindmark
30 jun 2016, kl 06:01

Under tio års tid har de äkta makarna Tomas och Karolin Kull drivit upp Mathem från noll till en omsättning på 718 miljoner kronor för 2015 - en ökning med över 60 procent jämfört med året innan.

Mat på nätet är dock en bransch med låga marginaler. Medan en e-handlare som säljer skor kan leverera en vara för 1.000 kronor måste Mathem leverera tiotals varor för samma pris.

Utmaningen visar sig fortsatt på resultatdelen i årsredovisningen som precis har lämnats in till Bolagsverket. Förra året gjorde Mathem ett rörelseresultat på minus 86 miljoner jämfört med minus 103 miljoner för 2014.

“Resultatet är helt i linje med våra planer”, säger Mathems vd Tomas Kull.

Marginalerna är låga och konkurrensen ökar. Hur ska ni kunna växla om till lönsamhet?

“Vi har byggt upp en ledarposition i en bransch i snabb tillväxt och vet att god lönsamhet kommer. Jag brukar jämföra det med en stormarknad som omsätter 100 miljoner. Även den förlorar jättemycket pengar och måste upp till en viss volym. Detsamma gäller för oss, ju tätare leveranser desto större inköp kan vi göra och ju bättre priser får vi", säger han och tillägger:

"Men det är kundtillväxten som skapar den uthålliga och starka lönsamheten”.

Hur långt bort är de volymerna?

“Vi börjar närma oss dem nu. Min förhoppning är att vi ska börja uppvisa positiva siffror i slutet av året. Just nu lägger vi mycket pengar på marknadsföring men skulle vi inte göra det så skulle vi kunna bli lönsamma imorgon. Allt beror på hur aggressiva ägarna vill vara”.

Det börjar att bli trångt på e-handelsmarknaden för mat. Nyligen fick Mat.se in starka delägare i form av fakturabolaget Prioritet Finans. Samtidigt börjar jättar som Ica, Coop, Willys och nyligen Hemköp att vakna till digitalt liv.

“Det är inget vi har märkt av ännu. Generellt i branscher brukar man säga att ju fler aktörer desto bättre för marknadsledaren. Det kan man dock inte säga något om ännu. Men vi har haft några år på oss där vi trimmat konsumentupplevelsen och vet att vi har en extremt bra sådan”.

Han pekar också på att varken Ica och Axfood inte har något centrallager utan plockar sina varor i butik.

“Det är en svårighet i det eftersom du inte har något lagersaldo och de fakto inte vet vad som finns inne”, säger Tomas Kull.

Det återstår att se om Mathem kan vända siffrorna till svart i år och samtidigt omsätta 1 miljard kronor vilket är målet. En börsnotering 2018 ligger också i sikte. 

“Det är vår grundplan just nu, men det är en ren ägarfråga. Jag äger 10 procent av bolaget och det är inte bara min vilja som styr. Våra ägare har varit med på en fantastisk resa i en oerhört intressant bransch, men de är investerare och kommer någon gång att söka en exit”, säger Tomas Kull.

Läs mer om:
Läs fler artiklar
Läs nästa artikel