Sök ikon

Annonssamarbete med Hostek

Framtidssäkra affärerna med svenska servrar: ”En hygienfaktor och investering”

Artikel bild
Christer Persson om Hosteks erbjudande: ”Vi ville ha en svensk it-leverantör redan från början”

Kunderna värnar alltmer om sin samhällskritiska information. Därför väljer SaaS-bolaget Rexor att hålla all data inom landets gränser, hos Göteborgsbaserade Hostek.
”Jag ser det inte som en kostnad, utan som en hygienfaktor och en investering”, säger Christer Persson, utvecklingschef på Rexor.

Sedan kriget i Ukraina bröt ut har cyberhotet mot övriga Europa ökat markant. Allt fler bolag vill därför se till att hålla affärs- och samhällskritiska data inom ”armlängds avstånd” på svensk mark. Något som SaaS-bolaget Rexor märker tydligt i samtal med sina kunder.

Rexor har sedan 2010 utvecklat affärssystem för konsultföretag med fokus på tid, projekt och ekonomihantering. En stor kundgrupp är svenska advokatbyråer, där kraven på GDPR-efterlevnad och hantering av data är skyhöga. Därför tog man tidigt under bolagets resa kontakt med Hostek.

LÄS MER: Det här är Hostek

”Redan från start ville vi ha en svensk it-leverantör. Det var väldigt viktigt för oss. Vi fick snabbt en bra kontakt med Hostek och kände oss trygga när vi gjorde vår första stora investering hos dem”, berättar Christer Persson.

”Främjar säkerheten i alla led”

Sedan dess har Hostek tillhandahållit en stabil och flexibel infrastruktur för Rexors behov, men har även fungerat som strategisk partner. Både kring den vardagliga driften och för att Rexor ska kunna erbjuda trygghet till sina kunder.

”Redan för tio år sedan var cybersäkerhet en viktig aspekt, men inte alls på samma nivå som nu. I dag får vi en uppsjö av frågor där kunderna vill säkra leveranskedjor, underleverantörer och tredjepartsleverantörer. En stor del av vår kundbas är advokatbyråer, och de är väldigt noga med vilka avtal de sluter, samt hur data backas upp och krypteras. Med Hostek arbetar vi därför kontinuerligt med en plan för att främja säkerheten i alla led”, berättar Christer Persson.

Små- och medelstora bolag börjar inse att ransomwareattacker även kan drabba dem.

Allt från antivirus till skydd mot DDoS-attacker och ransomware är sådant som Rexor och Hostek tar upp under sina återkommande möten. Helt affärskritiskt, både för Rexor själva och för deras kunder, menar Christer Persson.

”För att kunna göra affärer med större konsultbolag måste man i dag ha en rigorös kompetens kring säkerhet, särskilt om de sysslar med samhällskritiska tjänster. Utan ett gediget säkerhetstänk kring IT kommer inget bolag att kunna göra affärer i framtiden. Därför ser jag det inte som en kostnad, utan som en hygienfaktor och en investering. Hostek hjälper oss att framtidssäkra vår affär och vårt erbjudande.”

”Cybersäkerhet är som en levande organism”

 Alexander Larsson, säljansvarig på Hostek, menar att samarbetet med Rexor även stärker konkurrenskraften i deras erbjudande.

”Rent generellt är cybersäkerhet som en levande organism som förändras hela tiden, och något man måste jobba med kontinuerligt. Därför är det viktigt att arbeta proaktivt med bolag som Rexor. Vi blir duktigare på att hantera säkerhet samtidigt som vi förebygger hot och säkerställer affärskontinuitet hos Rexor.

Alexander Larsson, Hostek.

”För två–tre år sedan tänkte många små- och medelstora bolag att ransomwareattacker var något som bara drabbar storbolagen. Nu börjar de inse att det lika gärna kan drabba dem, och ödelägga hela verksamheten.”

Alexander Larsson har också märkt av att allt fler efterfrågar servrar på svensk mark, för en större trygghetskänsla.

”Många kunder berättar att de skulle kunna ligga hos någon av de globala jättarna. Men införsäljningsprocessen blir mer invecklad när de måste visa upp hur stor efterlevnad de har utanför EU’s gränser när det gäller skydd av känslig data. Dessutom kan de få en tätare och mer personlig support av ett bolag som finns i Sverige, något som många värderar mycket högt”, avslutar han.

LÄS MER: Här är fördelarna med att ha servrarna hos Hostek

Läs mer