Berättelsen om maträddaren Matsmart tog sin början i en Ica-butik i Akalla, väster om Stockholm, 2013. En blandning av frustration och högar av varor vars bäst-före-datum närmade sig sådde fröet som skulle växa till en riktig utmanare.
Klipp till juni i år.
Vd:n Peter Beckius, som har tagit över posten som bolagets högsta chef efter grundaren Karl Andersson, berättar att företaget nådde nya höjder 2023. Omsättningen hade krossat miljardgränsen och rörelseförlusten minskade.
I samma veva sa han att bolaget gör en omställning mot lönsamhet och att man ser stora effekter i år och ännu större nästa år. Han sa även att det fanns en tydlig plan för hur Matsmart ska finansieras.
Nu kommer nya besked från bolaget, som tvingas lansera ett sparpaket. Det innebär att 20 procent av de anställda måste lämna företaget, berättar vd:n Peter Beckius nu för Breakit.
“Vi har behövt avsluta anställningar och måste tacka av otroligt duktiga medarbetare. Det är väldigt olyckligt men det har blivit tydligt under den senaste månaden att det inte finns något alternativ. Vi måste anpassa kostnadsbasen för att fortsätta kunna ta oss mot våra mål”, säger Peter Beckius.
Exakt hur många som berörs vill han inte kommentera, men under 2023 var medelantalet anställda i Matsmart 196 personer. Uppsägningarna berör alla funktioner i samtliga länder där bolaget finns.
“Vi har byggt en väldigt bra och stark organisation men som också har varit anpassad för en hög tillväxt och eventuell framtida expansion. Vi har också gjort stora investeringar i lager, framförallt i Tyskland”, säger Peter Beckius.
“Det vi ser nu är att för att kunna behålla tidslinjen mot lönsamhet och nå uppsatta mål behöver vi anpassa kostnadsstrukturen.”
Han understryker att bolaget har försökt att skära i alla fasta och rörliga kostnader innan man tvingats skära ned på antalet anställda.
“Eftersom personal är en av de större kostnaderna vi har så var det oundvikligt att vi behövde anpassa organisationen efter den situation som är.”
Han konstaterar att bolaget fortsätter att växa på samtliga marknader, men att det är ett tufft klimat.
“Vi har växt på samtliga marknader, men inte riktigt enligt plan i Tyskland. Där har vi hittills i år sett en tillväxt på närmare 30 procent, men vi hade något högre mål än så”, säger Peter Beckius.
“Det är också fortsatt tufft på kapitalmarknaden och det är svårt att få tag på externa medel. Det gör också att vi behöver anpassa våra kostnader mer så att vi ska kunna övervintra”, säger Peter Beckius.
Ni tog in kapital så sent som i november förra året. Har ni försökt att ta in mer?
“Nej, vi har inte varit ute aktivt och letat efter kapital. Men vi ser att det är fortsatt svårt att lyckas med det, om man skulle vilja. Någon gång i framtiden så vill vi gå in till nya marknader igen och accelerera tillväxten, och då skulle det kunna vara aktuellt. Men som det ser ut nu kommer vi inte att göra det på ett tag.”
Hur ser prognosen för omsättning och resultat ut för i år? Har ni behövt revidera den?
“Vi tror inte att resultatutvecklingen kommer att påverkas, trots att det ett är tuffare klimat än vi räknade med. I samband med att vi nu måste säga upp personal kanske lönsamheten påverkas positivt nu när kostnaderna minskar.”
2023 ökade Matsmart sin omsättning från 889 miljoner till 1,04 miljarder kronor. Omsättningen är fördelad på 678 miljoner i Norden, 334 miljoner i Tyskland och 31 miljoner kronor i Storbritannien, en marknad som Matsmart tillfälligt har dragit sig ur. På resultatsidan blev det dock återigen förlustsiffror. Rörelseförlusten minskade från 423 till 359 miljoner kronor.
Sedan starten har Matsmart tagit in 1,8 miljarder kronor. Den senaste nyemissionen säkrades i november förra året då bolaget tog in omkring 460 kronor.
Läs mer: Matsmart-grundaren om ständiga jakten på kapital: “Som att boka möte med en giljotin”
Vill du vara först med det senaste? Ladda ner Breakits app här och aktivera pushar – då missar du aldrig en viktig nyhet.