Sök

MMS-chefen svarar på Facebooks kritik: “Smäller in en öppen dörr”

MetaLinjär-tvMMS

T.v: Magnus Anshelm, vd på MMS. Foto Pressbild. Foto t.h: Anders Wiklund TT

Jonas de Lange

Jonas de Lange

Reporter

Magnus Anshelm, vd på mätbolaget MMS, avfärdar kritiken från Facebook. Han menar att de involverade parterna redan är medvetna om hur mätningar görs.

På tisdagen riktade Facebooks Sverige-chef och räckviddschef stenhård kritik mot MMS, som gör räckviddsmätningar för bland annat traditionell linjär-tv. I en debattartikel på Dagens Media hävdade Martin Hehrner och Sam Rihani att mätbolaget är oärliga i sitt sätt att mäta.

Enligt de två Facebook-representanterna står idag tio procent av Sveriges befolkning utan tv-kanaler i hemmet, ändå räknas den icke-tittande delen av befolkningen in i räckviddssiffrorna som presenteras för annonsörer. Facebooks argument är därför att tv-kanaler tar ut överpris av sina annonsörer.

Magnus Anshelm, vd på MMS, bekräftar uppgiften att tio procent av befolkningen inte har någon tv. Han anser dock att Facebook överdramatiserar situationen - och att MMS inte har dolt sitt arbetssätt från annonsörerna. Siffrorna har Facebook hämtat från MMS egna rapport som publicerades i maj, menar han. 

Stämmer det att ni extrapolerar era mätsiffror på hela befolkningen och inte bara på de som har en tv i hemmet?

“Ja det stämmer, men det här är ett välkänt faktum och en överenskommelse mellan annonsköpare och broadcast (tv-bolagen). Det är en vidöppen dörr man smäller in”, säger Magnus Anshelm.

Varför anser ni att den mätmetoden ger en rättvis bild av tv-tittandet i Sverige?

“När man gör en sådan mätning är det en matris med en mängd olika faktorer. Det går egentligen inte att säga att det ena är bättre än det andra. Vi har kommit överens om att göra mätningarna på det här sättet”, säger han.

Med “vi” syftar han på MMS ägare. Mätbolaget ägs till 96 procent av tv-bolagen SVT, MTG, TV4 och Discovery. De resterande 4 procenten ägs av intresseorganisationerna Sveriges annonsörer och Sveriges mediebyråer.

“Mediebyråerna och annonsörerna har full insyn i hur vi gör. De har såklart inte samma kontroll över verksamheten men det är välkänt för dem hur vi jobbar”, säger Magnus Anshelm.

Enligt Facebook-cheferna har dock de danska och norska motsvarigheterna till MMS justerat sina siffror i förhållande till att tittarbeteendet förändrats. 

"Danmark och Norge har en helt annan viktningsmatris och eftersom det inte är ett branschorgan behöver dom inte vara transparenta med den", säger Anshelm.

 

Läs mer