Google drar in minst 4 miljarder – betalar bara 5,9 miljoner i skatt

Breakit - Google drar in minst 4 miljarder – betalar bara 5,9 miljoner i skatt
Anna Wikland styr Google i Sverige. MONTAGE. Foto: Tomas Oneborg/SvD/TT.
Erik Wisterberg
Erik Wisterberg
Reporter

Breakit kan avslöja siffrorna om Googles affär i Sverige. Här är det viktigaste ur sökjättens svenska bokslut.

Erik Wisterberg
Erik Wisterberg
Reporter

Kommer du ihåg första gången du använde Google? Troligen inte. Men uppstickarbolaget grundat av 1998 Larry Page och Sergey Brin har tagit ett järngrepp om stora delar av världens internetsökningar.

Googles svenska bolag har precis lämnat in sin årsredovisning. Breakit ger dig gobitarna ur det hemlighetsfulla nätbolagets räkenskaper.

"Vi följer de regler och lagar som finns". Att fråga Google om varför bolaget betalar så lite skatt i Sverige (och på många andra lokala marknader) är som att trycka på play på ett förinspelat meddelande.

Googles bidrag till den svenska välfärden via bolagsskatt landar på 5,9 miljoner kronor för helåret 2015. Förutom det betalade Google Sverige sociala avgifter på totalt 110 miljoner kronor.

Googles skatteupplägg är just nu under hård attack inom EU. Det svenska Skatteverket, samt den nuvarande regeringen, tycks dock inte aktivt attackera upplägget (som även används av exempelvis Facebook).

Sökmarknaden i Sverige, källa IRM.

Sökjätten, som på tio år gått från en högst marginell omsättning i Sverige till att håva in miljarder varje år, fakturerar via lågskattelandet Irland.

Det går inte att utröna hur mycket pengar Google tjänar på att kränga svenska sökord via bokslutet. Diagrammet ovan visar investeringarna i sökordsmarknadsföring i Sverige enligt mätinstututet IRM – Google sväljer en förkrossande andel.

Uppskattningsvis drog Google in 4-4,5 miljarder kronor 2015 i Sverige, enligt Breakits beräkningar. Sannolikt är siffran för Google totalt i Sverige betydligt högre då även Youtube mumsar i sig andelar av annonsmarknaden.

​​

Stina Honkamaa (nu Bergfors) fick börja sin tid som Googles högsta svenska chef på ett trist kontorshotell i centrala Stockholm.

Först var hon tvungen att visa resultat i Sverige. Sen skulle sökjätten skjuta till pengar för att bygga ett “Googligt” kontor.

2009 kunde hon kalla till inflyttningsfest. Maten stod Stinas make, tillika Max-arvingen, Christoffer Bergfors för. I full Max-mundering delade han ut hamburgare till gästerna.

Sedan dess har den svenska verksamheten svällt rejält. Förutom säljarna driver Google ett antal utvecklingsprojekt från Sverige.

Totalt hade Google Sverige 161 anställda i Sverige under 2015. Hela Google och moderbolaget Alphabet Inc. hade 61.814 heltidsanställda vid utgången av 2015.

Nu ska Google växa ännu mer i Sverige. Bolaget har hyrt ytterligare två våningar i huset på Kungsbron.

"Anledningen till att Google växer just här är mycket på grund av den talang som finns i Stockholm. Jag kan inte gå in på några detaljer, som exakt hur många. Men vi kommer växa betydligt", sade Adi Ben-Artzy, rekryterare på Google, nyligen till Computer Sweden.

​​

Bristen på kvinnor bland techbolagens grundare och ledningar är väldokumenterad. Även riskkapitalets fördelning är snedfördelat ur könsperspektiv, enligt vissa rapporter.

På Googles svenska kontor går det tre män på varje kvinna. 120 män var i snitt anställda under 2015. Samtidigt var antalet kvinnor blott 41.

​​

Google hamnar ofta högt när de mest attraktiva arbetsgivarna kartläggs. Årsredovisningen hintar även om att Google i Sverige erbjuder förhållandevis höga löner.

Utslaget per anställd betalade bolaget ut 962.901 kronor under 2015 (pensionsavsättningar och sociala avgfter exkluderat).

Google Sverige erbjuder även personaloptioner till nyckelpersoner. Det svenska bolaget ansvarar för att betala sociala avgifter på eventuell vinst. Dessa uppgick vid utgången av 2015 till 75,5 miljoner kronor.

Det indikerar att värdet på den svenska personalens sammanlagda optioner uppgår till omkring 240 miljoner kronor, givet nivån på de sociala avgifterna i Sverige.

​​

Google drar fortfarande in en mycket stor andel av sina intäkter på hemmamarknaden USA.

Totalt drog Google och Alphabet (som moderbolaget numera heter) in 75 miljarder dollar under 2015. Det motsvarar 637 miljarder svenska kronor.

Merparten, 67,4 miljarder kronor, kom från reklamintäkter (bland annat köpta sökord, Youtube-annonsering och intäkter från annonsnätverket Double Click).

Värt att notera är att Googles klickpriser (CPC) gick ned med 3 procent under 2015.


 

​​

Storbritannien, en mycket mogen marknad när det kommer till internetmarknadsföring i allmänhet och sökordsmarknadsföring i synnerhet, står alltså för en tiondel av Googles totala intäkter.

Men bolaget påverkas mycket negativt av en försvagning i pundet gentemot dollarn.

“Våra intäkter från UK påverkades på ett ofördelaktigt sätt av förändringar i valutakurserna under 2015, primärt av att dollarn stärktes mot det brittiska pundet”, skriver Google i sin koncernredovisning.

När britterna på midsommarafton röstade för ett utträde ur EU rasade pundet – och nådde sin lägsta nivå på 30 år, enligt nyhetsbyrån AFP.

Brexit slår nu alltså hårt mot världens dominerande sökjätte.

KÄLLA: Google Swedens årsredovisning, samt Google/Alphabets koncernredovisning.

Läs fler artiklar
Läs nästa artikel