Sök ikon

LVMH köper in sig i Our Legacy: “Haft stor tillväxt de senaste åren”

Artikel bild
Rickardos Klarén, Jockum Hallin och Cristopher Nying. Foto: Press

Svenska varumärket Our Legacy får in jätten LVMH på ägarlistan – nu ska bolaget öppna ännu fler butiker.

Jon Wahlqvist

Jon Wahlqvist

jon.wahlqvist@breakit.se

Webbredaktör

Lyxjätten LVMH sitter på varumärken som Louis Vuitton, Dior, Tiffanys, Sephora, Hennessy och Dom Perignon. Nu har bolaget för första gången gått in i ett svenskt varumärke när de köper in sig i Our Legacy. Our Legacy grundades 2004 av barndomsvännerna Jockum Hallin och Cristopher Nying och har de senaste åren ökat sin omsättning rejält. 

Nu kliver allt LVMH in i bolaget genom sin investeringsfond LVMH Luxury Ventures. Hur mycket de köper är hemligt men normalt går de in och köper 10-20 procent av bolagen de investerar i. 

“Under de här 20 åren har vi kontinuerligt uppvaktats av alla möjliga riskkapitalfonder och privata investerare, men vi har aldrig känt att det har passat”, säger Jockum Hallin till Dagens Industri.

“Men vi har haft stor tillväxt de senaste åren och behöver infrastruktur och stöd inför nästa steg – att gå in på nya marknader och öppna fler butiker.”

Ja, snabbt har det gått de senaste åren. Från att ha legat och tickat på en omsättning runt 80 miljoner i flera år har omsättningen rusat de senaste åren. Räkenskapsåret som avslutades förra sommaren landade på en omsättning på 300 miljoner med en vinst på 70 miljoner kronor.

“Our Legacy är typisk för vad man kan kalla 'quiet cool’”, säger Julie Bercovy, vd för LVMH Luxury Ventures i en kommentar.

“Jag är övertygad om att de kan flytta fram gränserna för herrmode bortom sina redan existerande fans”. 

Bolagets största marknad är Sydkorea där de har tre butiker men e-handeln är störst i USA. Nu kommer butiker öppnas i Paris, New York och Tokyo.

Läs mer