Breakit - Mina bästa tips för kortsiktig finansiering – om ditt bolag har slut på pengar
Bo Mattsson. Foto: Sara Lindh.

Mina bästa tips för kortsiktig finansiering – om ditt bolag har slut på pengar

Bo Mattsson
Bo Mattsson
28 jun 2016, kl 18:23

Börjar du få ont om pengar i kassan? Serieentreprenören Bo Mattsson skriver på Breakit om hur du kortsiktigt kan skapa pengar till din startup – så att bolaget överlever.

Bo Mattsson
Bo Mattsson
28 jun 2016, kl 18:23

När Eva kom över mot mitt bord, visste jag att klockan var slagen.

“Du, jag tror inte att vi kommer att ha pengar till lönerna på torsdag. Kunden har inte betalat trots alla löften om motsatsen och jag tror inte de kommer att göra det innan dess”, var hennes något lakoniska konstaterande.

Det var vår 2007 och återigen var vi på Cint i en situation där vår fantastiska "cash management" hade fallerat. Det vill säga min (o)förmåga att dels försöka växa så fort som möjligt överallt och dels försöka se till att vi hade pengar på kontot.

Inget unikt i det, det är något som de flesta startups brottas med. Svårigheten ligger naturligtvis i att kunder inte alltid beter sig som de bör.

Det något märkliga är att ju bättre betalningsförmåga kunden har, desto större sannolikhet är det att de antingen slarvar eller helt sonika ger blanka fan i att betala i tid. Dit räknas de flesta större företag, organisationer samt offentliga verksamheter.

De tycks tro att pengar alltid finns. Därför har de också svårt att förstå att andra är beroende av att just DE betalar. I tid.

Det här fick naturligtvis till följd att vi själva, av och till, blev dåliga på att betala, eftersom man som liten firma tvingas prioritera mellan anställda och leverantörer.

Cash är verkligen king, och du måste titta på kontona – helst varje dag.

När cashen är finito, så önskar du att du vore någon annanstans. Så, logga in på banken, se rörelserna och läs dina in- och utgående fakturor varje dag. Åtminstone så länge du är liten. Du ska känna i magen hur mycket pengar du har att röra dig med. Idag, imorgon och om fyra veckor.

Jag tror att alternativen som står till buds för att kortsiktigt skapa pengar, hamnar i tre olika kategorier:

1. De som inte är helt ok, kanske inte ens helt lagliga och som bara tas till när inga andra alternativ finns.

2. De som skapar lite brus och i värsta fall en aning ovänskap.

3. De som är helt ok, men som kan vara lite dyra.


Här är några alternativ 1-varianter som jag själv använt med blandad framgång
 

Kom muntligen överens med anställda om att de får betalt när du får betalt från kund. Samla alla anställda, ta av dig byxorna (på riktigt) och visa att det är krisigt till följd av att en kund eller flera har gett tusan i att betala. Då kan du kanske dröja 3-4 dagar med lönebetalningen.

Låna ut egna pengar för att kortsiktigt täcka lönerna. Det här gjorde jag så till den grad att jag tappade räkningen på lånen. Det är tyvärr en riktig loser-strategi eftersom ingen kommer att förstå när du fem år senare vill ha dina lån återbetalda. Några av lånen kanske inte ens kan hitta i bolagets balansräkning (och då är du körd). Att ta ut vettig ränta på lånet är inte heller att tänka på. Skatteverket kommer att anse att du vill tjäna en massa ränta på det, och du kommer följaktligen att straffbeskattas.

Låna av kompisar eller "Snälla farbrorn". Gör aldrig det.


Alternativ 2-varianter som finns att tillgå
 

Förlängda betalningstider. Eftersom du har haft en sådan koll på cashen långt innan behovet uppstår, så väljer du att förlänga betaltiderna till vissa utvalda kreditorer. Så länge de känner sig informerade och upplever dig som ärlig, så blir det aldrig surt. Det brukar sägas att man alltid ska betala hyran i tid, men din fastighetsägare är inte dummare än att hen inser att det är enklare att hjälpa dig kortsiktigt, än att kräva dig på betalning omedelbums.

Be bästa kunden betala i förskott för nästa månad. Slå av 5 procent på priset för att ge dem en anledning som de kan använda internt när de förklarar varför de har gått med på det. I grunden blir det här ett kortsiktigt lån – och det är så du bokför det.


Alternativ 3-varianter – dyra men smidiga


Prata med de fem-sex största kunderna. Diskutera igenom hur mycket de kommer att köpa för nästa tolvmånadersperiod. Be dem förbetala, mot en rejäl rabatt (uppemot 15 procent) och mot tydlig avräkning. Se till att de inte kan kräva tillbaka pengarna.

Höj priserna. Har du en komplicerad affärsmodell så finns det utrymme att skruva på saker och ting. Se bara till att du är transparent. Folk är i allmänhet mindre korkade än man ibland har anledning att misstänka.

Sälj eller återbelåna fakturorna. Är dyrt och skapar administrativt krångel men jag anser ändå att det är bra. Se till att hitta en factoring-leverantör som duger något till. Vi gick igenom fem-sex olika innan vi landade i någon som hade en modern plattform, låga priser och som täckte större delen av världens marknader.

Prata med banken om checken. Vi hade en 50-procentig tillväxt, en omsättning på typ 150 miljoner och Danske Bank vägrade fortfarande höja checkkrediten (från 1.5 miljoner till 3 miljoner). SEB behövde 12 månader på sig för att våga acceptera oss som kund. Vad är det för fel på dagens banker?
 

Ett sista råd


Avslutningsvis: Vad du än gör, gör inget rörande löner om du inte vet att du kommer att kunna återbetala dem. Lön ska inte riskas. Det är människors inkomst du håller på med och det ställer höga moraliska krav på dig. Du har per definition mycket bättre insyn än dina anställda och av den anledningen så har de inte mycket annat att gå på än det du säger.

Vill du lära dig grunderna i hur du håller på kassan i ditt företag? Spana in den här guiden av Breakits medgrundare Olle Aronsson, om hur du gör en superenkel kassaflödesanalys.

Läs mer om:
Läs fler artiklar
Läs nästa artikel