Sök ikon

Han begär Facebook i konkurs – eftersom de aldrig svarar: “Jag blir vansinnig”

Artikel bild
Paul Kemgren har begärt Facebook Sweden i konkurs. Foto: Privat/TT/Istockphoto/Montage

Det handlar om en summa på runt 30.000 kronor. Entreprenören Paul Kemgren menar att Facebook felaktigt har dragit pengarna från hans konto – och sedan stängt ner det.

Efter vad han beskriver som en Kafka-artad fars har Paul Kemgren begärt Metas svenska bolag i konkurs – bara för att få ett svar från techjätten.

”Jag blir vansinnig", säger han till Breakit.

Hanna Åkesson

Hanna Åkesson

hanna.akesson@breakit.se

Webbredaktör

Det var som en mardröm inför julhelgen. Först kom notisen om att kreditgränsen höjts på Facebook. Sedan drogs 9.200 kronor – till synes oförklarligt – från Paul Kemgrens konto. Det följdes av 12.000 kronor följt av några mindre belopp. Luciaveckan 2023 försvann totalt över 31.000 kronor av egenföretagarens pengar. De hade dragits av Facebook. 

”Jag hade ett kort kopplat till Facebook-kontot för att betala för småsaker, annonser och så”, berättar han.

Paul Kemgren och hans second hand-bolag befann sig i en ekonomiskt pressad situation. Han försökte logga in på sitt konto för att spåra vad som hade hänt. Men kontot hade stängts ner efter att en pornografisk bild lagts upp. Paul Kemgren var hackad, säger han.

Det som följt sedan dess är tio månader av katt-och-råtta-lek. Paul Kemgren har försökt få tillbaka sina pengar och få hjälp av Facebook Sweden men säger att ingetdera har hänt. 

Han har polisanmält Facebook Sweden – två gånger – och skickat in ett betalningsföreläggande till Kronofogden mot Facebook Sweden AB. Men det enda som har skett är att han hänvisats vidare till Meta Irland och ett formulär som han redan hade fyllt i.

”Jag har säkert lagt 100-tals timmar på det här”, säger han. 

”Jag blir vansinnig.”

Misstänker stort mörkertal

I ett desperat drag och en möjlig sista utväg har Paul Kemgren begärt Facebook Sweden i konkurs. I sin konkursansökan hänvisar han till att Facebook Sweden inte har kunnat betala hans fordran på 10 månader.

”Det var bara för att få respons från någon ansvarig”, säger han om varför han begärde bolaget i konkurs. 

Det svenska dotterbolaget, som omsätter många miljarder årligen, har inte förmåga att betala sina skulder, skriver han i sin ansökan. Han menar att privatpersoner hamnar i kläm på grund av Metas tungroddhet och att företaget inte främjar kontakt. 

Paul Kemgren säger att han har fått kontakt med flera i samma sits, bland annat genom recensioner på Hitta.se.

”Jag tror att det är ett stort mörkertal”, säger han. 

Konkursansökan drog han tillbaka förra fredagen. Detta efter en uppgörelse med en av Facebooks advokater, Filippa Exelin på White Case, som lovade att hjälpa honom få kontakt.

Efter vad Paul Kemgren beskriver som en veckas tystnad har han fått svar från advokaten att hon anser att hon upprätthållit sin sida av uppgörelsen. Detta genom att återigen hänvisa honom att söka kontakt med juristerna på Facebooks irländska bolag.

Vill bara bli hörd

Konkursansökan är nedlagd men betalningsföreläggandet ligger kvar. Eftersom Facebook bestridit betalningen är det tingsrätten som ska avgöra saken. Men Paul Kemgren säger att det finns en gräns hur långt han kan driva sitt fall mot Facebook, rent ekonomiskt. Han vill i grund och botten bara få bolagets uppmärksamhet, säger han. 

”Jag tycker inte att de är seriösa. Hade ett litet företag kunnat hålla på så? De hade varit skurkar”, säger han. 

”Men vågar man driva något mot Facebook? Det kan kosta mig 100.000 privat. Vågar man det?”

I det här läget så vill han fortfarande bli hörd. Men han är inte optimistisk om utfallet.

”Rent krasst, jag tror inte att jag kommer få tillbaka pengarna.” 

Paul Kemgren har i sin konkursansökan en loggbok om hur och med vilka han har sökt kontakt. Han har varit i kontakt med Klas Wennström, på Mannheimer Swartling, som är delgivningsbar person för Facebook Sweden. Denne hänvisade vidare till Janne Elvelid, ansvarig för samhällsfrågor på Meta Sweden, som i kontakt med Paul Kemgren hänvisat till ett kontaktformulär och att rikta frågor om felaktiga debiteringar till bolagets filial på Irland. 

Breakit har sökt kontakt med Klas Wennström och Janne Elvelid samt advokaten Filippa Exelin. Janne Elvedlid skriver i ett mejl till Breakit  på tisdagen att han inte kommenterar rättsfall. Filippa Exelin hänvisar i ett mejl vid samma tid vidare till en kollega för medierelaterade frågor. 

Vill du vara först med det senaste? Ladda ner Breakits app här och aktivera pushar – då missar du aldrig en viktig nyhet.

 
 

Läs mer