Sök

Spelproffs lanserar Znipe - en streamingplattform för e-sport

ZnipeTwitch

Grundarna bakom Znipe, Johan Ryman och Erik Åkerfeldt. Foto: Pressbild.

Jonas de Lange

Jonas de Lange

Reporter

Svenska Znipe ska utmana streamingjätten Twitch med sin nya streamingplattform för e-sport.

Med en ny innovativ modell lanserar Znipe sin streamingplattform i mitten av juli. Idén består i att låta tittarna streama upp till fyra olika vyer samtidigt.

”Det kan vara om man vill ha till exempel en karta över spelplanen och följa sin favoritspelare hela tiden, utöver den vanliga huvudstreamen”, säger Johan Ryman, medgrundare och vd på Znipe.

Innan han startade karriären som medieentreprenör var han själv Counter Strike-proffs. Han spelade bland annat för laget Ninjas in Pyjamas och har vunnit en rad tävlingar i Europa. Att kolla på e-sport menar han dock är något helt annat än att kolla på vanlig sport.

”I fotboll finns redan Ronaldocam som följer bara honom. Men det är ju bara intressant när han har bollen. Att kolla på Counter strike är som att kolla på en fotbollsmatch med 22 bollar i spel”, säger han.

Det nya bolaget har han startat tillsammans med teknikchefen Erik Åkerfeldt, som tidigare har varit teknikchef på Kinnevikbolaget Millicom Digital Ventures.

Redan innan lanseringen har de två grundarna lyckats locka till sig ett tiotal anställda till bolaget. Det danska riskkapitalbolaget North Cap och affärsängeln Dariush Ghatan hör till investerarna. De två parterna har gått in med totalt 5,8 miljoner kronor i bolaget.

Streaming av tv-spel är redan en stor affär. Störst är amerikanska Twitch som köptes av Amazon för drygt 8,2 miljarder kronor 2015. Johan Ryman ser dock inte Twitch som någon direkt konkurrent.

”Visst finns det e-sport som streamas på Twitch men deras affärsmodell är annorlunda i grunden. De fokuserar mycket mer på causal gamers medan vi har skapat en plattform för hardcore fans. Vi blir som Netflix för e-sport”, säger han.

Tanken är att tjäna pengar genom en prenumerationsmodell. Johan Ryman tror att det interaktiva elementet med att låta tittaren följa spelaren själv gör att tjänsten är värd att betala för.

”Vi tror att målgruppen har växt upp lite - dels att den har blivit äldre men också att man är van vid att betala för innehåll. Spotify har redan bevisat att man kan ta betalt för en tjänst som är bättre än det som är gratis”, säger Johan Ryman.

Samtidigt storsatsar även svenska MTG på e-sport. Förra året förvärvades både spelfestivalen Dreamhack och världens största e-sportföretag, ESL.

”MTG blir egentligen inte heller någon konkurrent till oss. Vi har tecknat avtal med ESL om att streama deras turneringar så det blir snarare en samarbetspartner för oss. Vi har även avtal med flera andra stora e-sportligor”, säger Johan Ryman.

Läs mer