Sök

SEB köper in sig i svenska techdoldisen Accedo

Accedo

Fredrik Andersson, Accedo. Foto: Press / TT

Olle Aronsson

Olle Aronsson

Medgrundare

Svenska Accedo surfar på videovågen med kunder som HBO och Netflix. Nu köper storbanken SEB in sig i tjänsten - som förra året ökade omsättningen till 320 miljoner kronor.

"Vi är lite av en doldis, vi jobbar med väldigt kända varumärken men står lite bakom kulisserna själva", säger Accedo-grundaren Fredrik Andersson.

Kanske har det att göra med att affärsmodellen är lite svår att förstå. Accedo har tagit fram en molntjänst som gör det möjligt för videoproducenter att skicka ut samma innehåll till många olika plattformar - utan att behöva anpassa innehållet specifikt för varje plattform.

Ett exempel: HBO och Netflix vill gärna att tv-serierna funkar lika bra på en fyra år gammal Ipad som på en splitterny laptop från Dell.

"Man kan jämföra det lite med de publiceringsverktyg som hjälper journalister att få ut artiklar som fungerar responsivt, alltså att det går smidigt att läsa både i mobilen och datorn utan att man manuellt behöver anpassa det för varje enskild plattform", säger Fredrik Andersson.

Accedo lanserades redan 2004 men det är först de senaste åren som verksamheten har tagit fart, tack vare boomen för onlinevideo.

Nu får företaget in en ny storägare i form av SEB Private equity - en riskkapitalverksamhet som ägs av den svenska banken med samma namn.

Det är de tidigare investerarna Industrifonden och investmentbolaget Akacia som säljer sina aktier till SEB.

"Vi grundare säljer också en del av vårt innehav, men vi använder de pengarna till att teckna oss i den nyemission vi genomför, så det går på ett ut. Vi står kvar som storägare", säger Fredrik Andersson som har grundat Accedo tillsammans med Michael Lantz.

Nyemissionen i fråga är på 83 miljoner kronor, pengar som alltså delvis kommer från grundarna men främst från SEB. Storbanken köper alltså både befintliga aktier och nya. Parterna har valt att inte avslöja till vilken värdering affären görs.

Under det räkenskapsår som avslutades i april 2016 omsatte Accedo 320 miljoner kronor, vilket innebar en tillväxt på 50 procent jämfört med året innan. Bolaget gjorde en vinst som enligt Fredrik Andersson landade på "någonstans kring 15-20 miljoner kronor".

Nu är planen att höja tempot i Accedos internationella expansion.

"Vi får in en ny ägare som har viljan och de ekonomiska musklerna att skala upp det här en nivå till. Vi tror att vi har ett extremt bra läge nu som vi måste ta tillvara på. Vi ser att den här transaktionen är viktig för att vi ska exekvera på den strategi vi lagt fram för fortsatta produktinvesteringar, etableringar på nya marknader och att aktivt leva uppköpsobjekt”, säger Fredrik Andersson.

Idag har Accedo 400 medarbetare. Bolaget har bland annat HBO, Netflix, Disney och Sky på kundlistan.

Läs mer