Collector lanserar datadriven konkurrent till Klarna checkout

Breakit - Collector lanserar datadriven konkurrent till Klarna checkout

Skärmdump från Collector insights. Foto: Pressbild/Collector.

Jonas de Lange

Reporter

Nu lanserar den digitala banken Collector checkout. Samtidig lanseras även analysverktyget Insights, en produkt som är unik på marknaden, enligt produktchefen Adam Jonsson.

Collector har profilerat sig som en digital nischbank i Sverige och har länge jobbat nära e-handelsmarknaden. Nu tar bolaget nytt kliv in i den digitala handeln och lanserar en egen checkoutlösning, alltså en tjänst som samlar en rad olika betalsätt åt e-handlarna.

“Till en början är det kortbetalning och direktbetalning med bank, samt våra existerande betallösnigar som finns med. Men produkten kommer inte att stå still så vi kommer fortsätta att titta på vilka betallösningar som efterfrågas av slutkunderna”, säger Adam Jonsson, produktchef på Collector bank.

Den nya tjänsten blir alltså en direkt konkurrent till fintechjätten Klarnas betallösning Klarna checkout. Den nya produkten kan ses som lite ironisk i ljuset av att Collector Bank, vid två olika tillfällen försökte köpa hela Klarna.

Det första budet på 10 miljoner kronor lades för närmare tio år sedan när Klarna fortfarande hette Kreditor. Det senare budet kom några år senare på 100 miljoner men inte heller den gången bet Sebastian Siemiatkowski och hans kompanjoner.

“I efterhand kan man tycka att både Collector och Klarna har mått bra av att växa i olika rabatter, utan att skugga varandra”, skriver Lena Apler, grundare av Collector, i ett sms till Breakit.

Den nya checkoutlösningen är dock inte den stora nyheten i sammanhanget, enligt Åsa Hillsten, marknads- och kommunikationschef på Collector.

“Checkout är ett vedertaget begrepp inom e-handel. Det är Insights som är den riktiga nyheten. Det här är checkout 2.0”, säger hon.

Tanken med det nya verktyget är att ge e-handlarna större insikt i vilka deras kunder är. Det kan till exempel handla om att hitta en specifik åldersgrupp eller se att majoriteten av köp i ett geografiskt område görs av kvinnor.

“Vad jag vet finns det ingen konkurrerande produkt i Sverige idag. Det finns en massa system för olika rapporter men vi ger e-handlarna möjligheten att interagera med datan. Dessutom är det väldigt sällan som små och medelstora e-handelsbolag har råd med dyra analyssystem”, säger Adam Jonsson.

Vad innebär det här för Collector affärsmässigt?

“Det korta svaret är att det ger oss en konkurrenskraftig produkt inom betallösningar. En av våra målsättningar är att driva kundlojalitet. Det här är ett sätt för e-handlare att förstå sina kunder bättre och anpassa sina erbjudanden”, säger Åsa Hillsten.

Collector bank omsatte förra året över 900 miljoner kronor.

Läs fler artiklar
LÄS MER