Sök

Laget.se expanderar till Tyskland och England

laget.seIdrott

FOTO: Pressbild Laget.se

Sanna Wolf-Watz

Sanna Wolf-Watz

Webbredaktör

För tio år sedan startades Laget.se för att hjälpa idrottsföreningar prata med sina medlemmar. Idag har sajten 800.000 registrerade användare. Nu expanderar bolaget till Tyskland och England.

Grundarna Mikael Blix och Johan Berglund hade själva stor erfarenhet av lagidrott när de drog i gång företaget 2004.

“Vi såg hur papperslappar som lämnades ut sällan kom hela vägen hem till föräldrarna och om det var en inställd match fanns det en ringlista, men det slutade ändå med att det var någon som inte fick informationen”, säger Mikael Blix som också är vd för företaget.

För att lösa problemet skapade de en sajt där klubbar och lag kan registrera sig. Där får klubbarna snabbt tillgång till en egen hemsida som de kan använda för att kommunicera både till medlemmar och utomstående. Genom hemsidan kan de också sköta medlemsregistrering och avgifter.

“Vi ville att föreningarna skulle kunna lägga mer tid på det som är kul, alltså själva idrotten”, förklarar Mikael Blix.

Tjänsten kostar inget om laget inte vill ha extra funktioner eller ha egna annonser. I övrigt är det reklam som bekostar sajten. Mikael Blix berättar att de som annonserar är alltifrån sportaffärer till bilmärken.

“Vi har två väldigt tydliga målgrupper som annonsörer vill rikta sig till. Dels är det idrottarna och sedan är det familjerna”, säger han.

Det är ett koncept som verkar gå hem.

Förra årets bokslut är inte helt klart, men Mikael Blix tror att omsättningen för 2014 kommer att hamna på runt 14 miljoner kronor med en vinst på drygt 1 miljon kronor. Över 30.000 lag använder i dag sajten som har 800.000 registrerade användare. Nästa steg att satsa internationellt på både engelskspråkiga och tysktalande marknader.

“Vårt mål är att bli världsledande inom kommunikation och administration inom lagidrott”, säger Mikael Blix.

Nyligen lanserade de sin sida på engelska under namnet Teamlr och om några veckor är det dags för den tyska.

“Sedan ska vi fundera över vilka marknader vi ska satsa i först”, berättar Mikael Blix.

Rent tekniskt kan vilket engelsktalande lag som helst gå in och registrera sig redan nu och de har redan användare från USA, Storbritannien, Sydafrika och Jamaica.

“Det är jättekul, men det känns fel att säga att vi lanserat där när vi inte gjort något för att de ska upptäcka sajten”, säger Mikael Blix.

I stället ska de se vilka länder deras tjänst fungerar bäst och börja marknadsföra sig där. Enligt Mikael Blix verkar de stora engelskspråkiga länderna och Tyskland mest intressanta att börja i.

I takt med att Laget.se växer internationellt planerar de också att anställa fler medarbetare. Men till skillnad från många andra företag säger Mikael Blix att satsningen inte kommer att innebära att bolaget behöver ta in något riskkapital.

“Vi har aldrig tagit in pengar eller lån och vi har inga planer på att göra det heller. Vi har vuxit med egna medel”, förklarar Mikael Blix.

Läs mer