Det Aktietorget-noterade sportmediebolaget Everysport Media Group driver sportsajter som Svenskafans och Tennissverige.se.
Hittills har bolaget koncentrerat sig på att leverera nyheter inom fotboll, hockey och tennis. Nu köper bolaget upp Daytime Media House i en affär som är värd 34 miljoner kronor.
Därmed får Everysport in flera trav- och spelsajter i sin portfölj. Med Daytime kommer varumärken som Travtjänsten, Travinfo, Dagens Spel och Sporttjänsten.
I och med uppköpet räknar Everysport med att omsättningen kommer att landa på över 80 miljoner kronor kommande år.
“Genom förvärvet befäster vi vår position som ett av Sveriges ledande digitala sportmedie- och sportteknologibolag. På den snabbrörliga mediemarknaden har sportmedier vuxit fram som en av de mest spännande nischerna”, säger Gustaf Karling, vd på Everysport i ett pressmeddelande.
Köpet finansieras genom ett konvertibellån på 25 miljoner och en apportemission på 9 miljoner, som innebär att Daytimes ägare får 10 procent i bolaget. Daytimes vd går även in i ledningen.
Köpet innebär också att Everysport gör sig mindre beroende av annonsörer, enligt Gustaf Karling.
“I dag kommer ungefär 75 procent av våra intäkterna via annonsförsäljning. Genom förvärvet minskas andelen till cirka 50 procent, vilket skapar en långsiktig trygghet för bolaget”, skriver man.