Sök

Ikea lägger mångmiljardbelopp – på att bygga ny e-handel

Ikea

Peter Agnefäll ska göra Ikea mer digitalt. Foto Björn Lindgren / TT

Erik Wisterberg

Erik Wisterberg

Reporter

Ikea drar bara in tre procent av sin omsättning på nätet. Nu miljardinvesterar koncernen för att vässa sig online.

Möbeljätten Ikea har redan i dag en väl utvecklad e-handel. Ändå väljer vi till mans att trängas i varuhusen, vars kassalinje vätter mot serveringar med Sveriges kanske allra billigaste varmkorv.

Under förra året drog Ikea endast in 3 procent av sin omsättning, motsvarande 9 miljarder, på nätet uppger Di Digital.

Tillväxttakten är dock på 40 procent årligen. Det innebär att Ikea räknar med en omsättning på 38 miljarder kronor om ett par år. 

Nu satsar Ikea ”mångmiljardbbelopp” (hur mycket specificeras inte i DI:s artikel) på att bli vassare på nätet. 

”Vi förbereder Ikea för att bli en återförsäljare i flera kanaler. Vi investerar i tre stora plattformar som ska ge oss en ny webbsida, en ny e-handelslösning och ett nytt orderhanteringssystem”, säger Peter Agnefjäll, koncernchef för Ikea, till Di Digital.

För att möjliggöra de tunga investeringarna väljer Ikea Group att sälja all produktion, sortimentsutveckling och inköp till Inter Ikea Systems Holding BV.

”Vi har kommit fram till att vårt system var ganska oortodoxt, det var ett av få system där den största franchisetagaren också utvecklar sortimentet och sköter inköpen. Den här transaktionen ger oss bland annat möjlighet att fokusera på att utveckla Ikea till en återförsäljare i flera kanaler”, säger Peter Agnefjäll till Di Digital.

Redan för ett år sedan kom rapporter om att Ikea skulle modernisera sin e-handel, som då fanns tillgänglig på blott 13 av 28 marknader. 

Läs mer