Tuffare tider hemma - Creandum kallar hem sin spjutspets

Breakit - Tuffare tider hemma - Creandum kallar hem sin spjutspets
Johan Brenner. Foto: Jon Mauno Pettersson.
Jon Mauno Pettersson
Jon Mauno Pettersson
Nyhetschef

Johan Brenner har under de senaste tre åren arbetat med att etablera Spotify-investeraren Creandum i Silicon Valley. Men nu återvänder han hem till Sverige – som ett resultat av den allt hårdare konkurrensen om startups.

Jon Mauno Pettersson
Jon Mauno Pettersson
Nyhetschef

”Det är så här det går till när vi träffar bolag som Twitter. Man ses över en fika. Jag kan fråga vad de letar efter för typ av bolag och vad de tittade på när de köpte ett bolag sist. Och jag får svar.”

Johan Brenner lutar sig tillbaka i den hårda trästolen på Palo Alto-krogen Local Union 271. Vi träffas på vad som är hans näst sista dag som riskkapitalbolaget Creandums representant i Kalifornien. Flyttgubbarna ska under kvällen packa ihop det sista lådorna inför flytten tillbaka till Stockholm.

Tre år har hunnit passera sedan han flyttade till platsen där solen ständigt tycks skina.

”Men bara för att jag flyttar betyder det inte att vi skalar ner här. Det är mer så att konkurrenslandskapet i Sverige och Europa har intensifierats. Det finns ungefär tre gånger mer pengar i tidiga skeden nu som ska in startups jämfört med när jag flyttade. Så det har blivit tuffare på hemmaplan", säger han.

De senaste åren har Johan Brenner, som är partner på Creandum, arbetat med att etablera  det svenska riskkapitalbolaget Creandum i världens mest startuptäta region, Silicon Valley.

Förutom att spana efter bolag att investera i på plats har mycket av hans arbete handlat om att hjälpa Creandums portföljbolag att ta klivet in i USA – och identifiera potentiella köpare och investerare för senare skeden.

”Det är inte en marknad för alla, men det är den största marknaden i världen och det är här majoriteten av tillväxtkapitalet finns. Dessutom sker 85 procent av alla bolagsköp av amerikanska bolag", säger Johan Brenner.

Det senare är inte en helt oviktig detalj för ett bolag vars affär bygger på uppköp och börsnoteringar. 

För den som följer den svenska startupsektorn och riskkapitalmarknaden är Creandum ett välkänt namn. Med investeringar i bland annat svenska bolag som Spotify, Izettle, Linas Matkasse och Tictail är bolaget en av landets mest framgångsrika investerare i unga innovationsbolag. 

I Sverige och Norden överöses bolaget dagligen med pitchar och telefonsamtal från hungriga entreprenörer.

Så ser det däremot inte ut i USA. I Silicon Valley är Creandum fortfarande en doldis.

”I Europa och Norden vet alla vilka vi är. Här är det långt ifrån så. Träffar man en riktigt vass entreprenör här så undrar man alltid varför personen inte redan har fått en investering från någon annan.”

Johan Brenner förklarar att det i princip är ombytta roller här. I Sverige pitchar entreprenörerna för Creandum – i Silicon Valley måste Creandum pitcha in sig själva till entreprenörerna.

”Får vi en tid att pitcha, då pitchar vi lika bra som alla andra. Vi har trots allt investerat i bolag som Spotify och Izettle. Men frågan är bara vilka entreprenörer vi faktiskt får träffa, säger Johan Brenner och fortsätter:

”Det är lite därför som vi främst hjälper våra egna bolag här borta. Genom att träffa ett bolag som Square så får jag bra information om hur de utvecklas och vad de tittar på och kan ta det vidare till exempelvis Izettle."

Men det måste ha varit ovant för dig att komma hit och plötsligt vara okänd. Eller?
”Det var det absolut. Men det är också roligt. Det är kul att kavla upp armarna och inte ha något kontor eller någonting. Det är som en startup inom Creandum. Det var ovant men otroligt motiverande.”

”Men även om vår roll skiljer sig här så får vi ut väldigt mycket av att vara på plats. Man får väldigt mycket insikter som hjälper oss att göra rätt investeringar där hemma.”

Vad skulle du säga är den största skillnaden mellan svenska och amerikanska startups?
"När vi pratar om de bästa entreprenörerna i Sverige och USA så är det ingen större skillnad. Spjutspetsen är lika bra i Norden, speciellt serieentreprenörer som gjort resor tidigare. Men jag kan se skillnad i mängden och bredden. Teamen runt entreprenörerna är generellt starkare här."

Men nu är Johan Brenners Silicon Valley-resa över, åtminstone för den här gången. I takt med att konkurrensen om de hetaste entreprenörerna och startupbolagen ökat i Norden och Europa har Creandum beslutat sig för att plocka hem det tunga artilleriet. 

Förutom att fler nya fonder, så som exempelvis EQT Ventures, slåss om de bästa investeringarna har även grundarna av stora techbolag som Klarna och King börjat investera.

”Vi behöver fler personer on the ground. Det är både positivt och negativt att det finns mer pengar som investeras i tidiga skeden. Prisbilden på bolagen trissas upp och det blir hårdare konkurrens om de bästa bolagen", säger Johan Brenner.

”Alla har även blivit mycket bättre på att pitcha de senaste åren åren. Det är svårare att se igenom entreprenörerna och bolagen numera.”

Som ett resultat av den allt hårdare konkurrensen om de bästa entreprenören och bolagen menar Johan Brenner att Creandum framöver kommer att behöva ta större risker. 

”Vi kan generellt sett bli bättre på att ta risk i Europa. I dag är vi fortfarande rädda för nedsidan av investeringarna, snarare än att investera för uppsidan. Det kommer att innebär fler failues då, men så länge vi sätter en eller två av tio investeringar så är det en bra affär".

”Vågar man inte ta risk så hade vi inte vågat satsa på Spotify. Det fanns väldigt många osäkra moment kring det bolaget, som rättigheter och allt det där.”

I dagsläget genererar i snitt en av tio investeringar avkastning för ett bolag som Creandum. Ett track record som för ett otränat öra kan låta hyfsat svagt – men som enligt Johan Brenner är helt i linje med vad man kan förvänta sig.

”Tittar man på statistik 20 år tillbaka så ser man att 80 procent av avkastningen kommer från tio procent av pengarna. Det är så det ser ut.”

Med vetskapen om att bara en av tio investeringar bär frukt: Tror du som investerare på alla bolag du går in?
Ja. Vi tror att alla våra investeringar kan bli en home run, vilket är när en investering ger oss tio gånger pengarna. Men sedan vet vi också att det kan hända saker. Marknader kan försvinna, grundare kan sluta, produkter kan sluta fungera. Det vet vi om. Men om vi inte vågar satsa så kommer vi inte få 10, 20 eller 30 gånger pengarna tillbaka.”

”Gör vi bara investeringar som vi tror är safe så kommer vi de kanske generera tre gånger pengarna tillbaka. Men eftersom det finns mycket risk i alla teknikinvesteringar så blir det ändå en sämre affär.”

Att klimatet blivit allt tuffare för riskkapitalbolagen är däremot ingenting som verkar oroa Johan Brenner nämnvärt. Deras cv, erfarenhet och storlek talar till deras fördel.

Affärsänglar däremot, det vill säga privatpersoner som investerar i unga teknikbolag, skulle potentiellt kunna leva farligare.

”Jag tror att de lever farligare. Investerar du bara i två bolag så kommer du inte upp i de där tio jag pratade om tidigare, vilket gör att risken blir mycket större. Ska du vara ängel måste du vara långsiktig och våga investera i tillräckligt många", säger han och fortsätter:

"Men ängelinvesterare kan vara riktigt framgångsrika om de är långsiktiga och har ett portföljtänk."

Jag konstaterar att det i spåren av framgångssagor som Spotify och andra techjättar fötts mängder av nya, relativt unga investerare. Personer som varit tidigt anställda på bolagen som ”cashat in” via lukrativa optionsprogram.

Borde de oroa sig?
”Just dem tror jag inte man ska underskatta, eftersom de både har kontakter och kompetens inom området. Det är nog snarare personer som inte har rätt insikt och kontakter i tech som bör vara oroliga.”

Typ Mikael Persbrandt?
Johan Brenner tystnar. Funderar.

”Fast han ska, vad jag förstår, väl investera i en vertikal han kan? Film och underhållning."

"Om han håller sig till det han kan och omger sig av kloka personer så kan det säkert gå bra det också.”

Det här är en del av Breakits redaktionella artikelserie Silicon Valley-resan, som är journalistiskt oberoende men som sker i samarbete med Lufthansa.

Läs fler artiklar
LÄS MER