Yvonne Ericsson tar kungligheter och storföretag på techturism

Breakit - Yvonne Ericsson tar kungligheter och storföretag på techturism
Jon Mauno Pettersson
Jon Mauno Pettersson
Nyhetschef

Svenska företagsledare och kungligheter vallfärdas till Kalifornien för att byta erfarenheter – och kika på sevärdheter.

Jon Mauno Pettersson
Jon Mauno Pettersson
Nyhetschef

När Yvonne Ericsson flyttade till Palo Alto tillsammans med sin man Jörgen Ericsson (då på Cisco, idag investerare och entreprenör) hade hon framför allt planerat att ta en paus från arbetet som event-projektledare och bara fokusera på att vara mammaledig. 

Den pausen höll i tre månader – sedan ringde telefonen.

”Det var chefen på TV4 som hörde att jag var i Silicon Valley och ville arrangera en resa med 25 toppchefer från medie- och underhållningsindustrin i Sverige. De ville ha hjälp med möten, planering, ja allt. Det var ungefär i samband med att Netflix var på väg fram och Apple TV och allt det”, säger Yvonne Ericsson, när vi möts öven en kaffe på startupfiket Hana Haus i Palo Alto.

”Jag insåg direkt att det fanns någonting kring nischen innovationsresor och techturism."

Samtalet, som blev startskottet till hennes startup Widely, medförde samtidigt utmaningar för Yvonne Ericsson. Som nyinflyttad i Palo Alto hade hon varken kontakter eller kunskap om området där hon nu ombads sätta upp möten med lokala techtungviktare.

”Men jag hade flyt och lyckades fixa en massa bra möten. Det var mycket tack vare att bolagen här är mycket öppnare än i Sverige. De är nyfikna på Sverige också, så de öppnade upp sina dörrar.”

Enligt Yvonne Ericsson finns det mycket att göra och uppleva Palo Alto, där huvudkontoren för Google, Linkedin och Facebook ligger en 15 minuter lång Uberresa från varandra.

”Om man inte vill betala för att skräddarsy en studieresa finns det massa kostnadsfria event man som entreprenör kan besöka. På Stanford hålls föreläsningar med entreprenörer som tidigare gått på skolan, Startup Grind arrangerar nätverksträffar och flera inkubatorer har öppna träffar. Men det viktigaste skälet till att komma hit är att det inte riktigt går att förstå grejen med Silicon Valley förrän man besökt den här platsen.”

Hennes betalande kunder, som nästan enbart är ledningsgrupper, vill däremot snarare skräddarsy reseuppläggen och komma in bakom de annars stängda dörrarna. I deras fall är det mindre turism och pitchar och mer tydliga agendor fyllda med möten.

”Det första jag frågar är alltid: Vad är syftet med resan? Sedan vill jag alltid att de ska läsa på och komma väldigt förberedda. Det är ett sådant slöseri att besöka en specifik avdelning på exempelvis Google – och sedan inte ha förberett sig med bra frågor.”

Att komma in bakom de stängda dörrarna på Facebook och Google är däremot inte lätt – inte ens om man har pengar.

Yvonne Ericsson förklarar att det mer eller mindre krävs att vd:n för bolaget, som gärna ska vara ett bolag modell större, följer med på resan för att de stora jättarna ska släppa in folk bakom kulisserna. Helst ska det även finns beröringspunkter mellan verksamheterna – båda ska gynnas av mötet.

”Det är mycket svårare att jobba med en grupp bestående av mellanchefer. Då kan man möjligtvis få en guided tour hos Facebook och äta en glass i shoppen. Men de kommer inte släppa in en på riktigt”, säger hon.

”Men när jag anordna en resa för tyska Beiersdorf och deras vd Stefan Heidenreich, då kunde vi komma in på insidan av Google, som satte samman en imponerande  i deras Executive Briefing Center. Det har såklart ett oerhört stort värde.”

Yvonne Ericsson berättar att även kungligheter som norska Kronsprinsparet Haakon och Mette Marit,  samt svenska Kronprinsessan Viktoria och Prins Daniel varit på besök.

”Kronprinsessan Viktoria och Prins Daniel initierade resan av eget intresse, det var ingen delegationsresa. Men ska man göra ett riktigt bra upplägg, då behövs det pengar till att hyra lokaler och liknande. I det fallet supportade svenska bolag, till exempel Ikea och Ericsson, så att nordiska bolag kunde pitcha inför kronprinssesan och prinsen, vilket såklart genererade ett stort intresse från amerikanska sidan. Och god PR för Sverige och våra startups med närvaro I Silicon Valley."

"Kungligheter är generellt sett alltid en dörröppnare.”

Sugen på att techturista? Här är Yvonne Ericssons bästa tips!

 

Läs fler artiklar
LÄS MER