Sök ikon

Försäljningen rasar för krisande Babyshop – ny brakförlust

Artikel bild
Joel Falck, vd i Babyshop. Foto: Press/iStock/Montage

Den så kallade babykrisen gäckar e-handlarna i barnbranschen.
Babyshops rapport vittnar om att faran inte ännu blåst över.

Hanna Åkesson

Hanna Åkesson

hanna.akesson@breakit.se

Webbredaktör

Babyshop, en av de krisande e-handlarna inom småbarnssegmentet, har lämnat rapport. Bolaget redovisar en halverad omsättning jämfört med förra året, på 425,8 miljoner kronor. Det skriver Market som var först med att skriva om bokslutet. 

2023 var det året som Babyshop-koncernen klev ur rekonstruktion. 

Rörelseförlusten minskar samtidigt, från minus 204 miljoner kronor 2022 till minus 63 miljoner förra året.

”Resultatet förbättrades rejält av skuldnedskrivningar i rekonstruktionen”, skriver Joel Falck, interim vd för Babyshop, i ett mejl till Market.

Flera drabbade

Många är aktörerna som dragits med i babykrisen, Babyworld, Bonti och Jollyroom för att nämna några. Minskat barnafödande har nämnts som en förklaring. Överetablering på marknaden en annan. 

Och krisen verkar inte vara över generellt. 

När konkurrenten Babyworld släppte bokslut i april visade det att omsättningen fallit med ytterligare 16 procent under 2023 och att den uppgick till 253 miljoner kronor. Bolaget har därmed tappat nästan 100 miljoner kronor i omsättning på två år. 

Intresserad av e-handel och vad som väntar i höst och 2025? Gör som branschledarna och säkra en plats på E Com Day 2024, där bland annat Babyshops Joel Falck kommer att tala.

 

Läs mer