Sök

Vi åkte hem till Rikard Steiber – och testade coola VR-grejer

HTC Vive

Jon Mauno Pettersson

Jon Mauno Pettersson

Chefredaktör

För ett halvår sedan lämnade han jobbet som chef på e-sportsatsande MTGx. Nu har Rikard Steiber flyttat till Silicon Valley, tagit ett toppjobb på den taiwanesiska jätten HTC – och blivit förälskad i virtual reality.

Det är lätt att känna sig fånig när man spelar spel i virtual reality.

Ni som har testat vet känslan. 

Inuti spelet duckar man för motståndarnas attacker och skjuter huvudet av zombies – medan man i det verkliga livet står och fäktar med armarna med en stor mask över ansiktet. 

”Jag måste ju se se riktigt dum ut”, säger jag till Rikard Steiber, efter att ha provat på en handfull olika spel i hans vardagsrum i Palo Alto.

”Ja, du kan ju se själv…”, säger han finurligt och plockar upp sin mobil, som han smygfilmat mig med.

Han flinar.

Rikard Steiber slår sig ned i en soffa bredvid poolen på sin innergård. Precis som vanligt skiner solen över Menlo Park, bostadsområdet där han sedan drygt ett år tillbaka hyr en villa. 

Här kostar husen mellan 20 miljoner och 30 miljoner svenska kronor att köpa. Hyr du kostar det vanligtvis över 80.000 kronor i månaden.

”Men fastighetsskatten här finansierar de offentliga skolorna, vilket gör att barnen kan gå i public school som håller väldigt hög kvalitet. Så då slipper man betala för privatskolor, vilket gör att man sparar man in en hel del pengar", säger Rikard Steiber.

Rikard Steiber, som tidigare bland annat arbetat på Google, fick i december lämna arbetet som vd för den svenska mediejätten MTG:s digitala satsning MTGx.

Ett arbete som bland annat innebar stora satsningar på e-sport, via förvärv och investeringar i jättar som e-sportligan ESL, Dreamhack samt Youtubenätverken Zoomin och Splay.

”Ambitionen var att bli världsledande inom e-sport. På Twitch kan användarna konsumera innehållet, medan vi producerade innehållet”, säger han.

Men nu har han lämnat e-sporten bakom sig, åtminstone delvis.

Sedan i februari är Rikard Steiber vice vd på den taiwanesiska mobiljätten HTC:s satsning på virtual reality, virtuell verklighet. Där ansvarar han bland annat för att få spelutvecklare runt om i världen att anpassa sina spel till HTC:s hårdvara HTC Vive, samtidigt som han bygger upp en organisation på plats i San Francisco. 

Från San Francisco basar han dessutom över ett utvecklingsteam på 100 personer på plats i Taiwan.

”Tidsskillnaden kan vara jobbigt, den ligger på 15 timmar. Så varje måndag och onsdag jobbar jag till runt tio på kvällen. De kvällarna är körda, men det fungerar", säger Rikard Steiber.

Att Rikard Steiber har blivit frälst av VR råder det ingen som helst tvekan om. Enligt honom kommer tekniken att förändra i princip alla branscher och sektorer i grunden.

Han jämför dagens VR-teknik, som får de flesta som provar på att tappa hakan, med den första mobiltelefonen.

”Det du testade nu är som den första klunsiga Ericsson-mobilen som man mer eller mindre fick släpa fram. Om tre till fem år kommer det se helt annorlunda ut.”

Kan du exemplifiera?
”När du går in hos en Volvo-handlare så kommer de sätta på dig ett headset, så att du kan bygga din egen bil och provköra den. Resebyråer kan ta dig till resmålen. Och ska du sätta in ett fönster i ditt hem kan du kolla hur det kommer att se ut. VR kommer att nå konsumenter på många ställen i livet.”

”Det kommer att bli en naturlig del av vardagen. Det kan vara att du använder det i arbetet eller att du tittar på fotboll tillsammans med dina kompisar – utan att sitta i samma tv-soffa.”

Skulle du säga att folk underskattar tekniken?
”Folk har absolut inte fattat grejen. Men det handlar också om att prova på. I Kina lanserar vi därför nu VR-internetcaféer. Det kommer nog också komma till Sverige.”

”Vi vill också få ut så att fler kan testa på det i butikerna i Sverige. Det finns data på att demoexemplar i butikerna ökar försäljningen runt omkring. Köper du ett VR-headset så kommer du även vilja ha en starkare dator", säger han.

Enligt Rikard Steiber har just Sverige som land stor potential när det kommer till VR-tekniken.

”Vi har jätteduktiga utvecklingsbolag, fantastiskt teknikkunnande och en ganska homogenmarknad med teknikintresse. Jag tror att man kan få Sverige att bli ledande inom VR om man gör rätt satsningar.”

"Om KTH och Chalmers skulle satsa på utbildningar med inriktning på VR så kommer nästa Dice eller King att vara ett VR-bolag", säger han.

Förutom att Rikard Steiber till vardags arbetar med tekniken har han sedan en tid tillbaka börjat investera i startups med kopplingar till VR. Bland annat har har satsat pengar på ett bolag som vill arrangera tävlingar där drönare kör race mot varandra – samtidigt som tittarna följer tävlingarna i sina VR-headset.

”Att vara med i födelsen av en helt ny bransch triggar mig verkligen.”

”Jag har bestämt mig för att lägga alla mina investeringar på VR framöver. För att få utväxling på det.”

Jag påpekar att det nog finns många portföljförvaltare som hade fått en mildare hjärtattack av den investeringsstrategi. Att han lägger alla sina ägg i samma korg när han satsar på en specifik teknik.

”Äh, jag tycker att det är roligt. Jag är ingen Johan Brenner (partner på riskkapitalbolaget Creandum, red. anm.) Här är det bara hjärta och saker jag förstår och tror på.”

Det här är en del av Breakits redaktionella artikelserie Silicon Valley-resan, som är journalistiskt oberoende men som sker i samarbete med Lufthansa.

Läs mer