Breakit logo
Sök ikon
Breakit logo

Partykungens ägare i kris – grundarna köper tillbaka bolaget

Artikel bild
Joel Svensson, vd för Partykungen. Foto: Press

Partykungen får nygamla ägare när grundarna återigen tar över bolaget från det krisande Wonder Group.
"Vi är otroligt glada över att återigen vara vid rodret för Partykungen," säger grundaren Joel Svensson.

Tobias Blixt

Tobias Blixt

tobias.blixt@breakit.se

Reporter

Grundarna bakom det Gävlebaserade e-handelsbolaget Partykungen har återigen tagit över bolaget. Bolaget såldes 2022 till brittiska Wonder Group och grundaren Joel Svensson beskrev det hela som en "stor och viktig affär”. 

Partykungen omsatte 350 miljoner kronor med en vinst på nästan 4 miljoner kronor under 2022. Men för den nya ägaren Wonder Group har ekonomin inte gått ihop och i juni kom rapporter om att gruppen befann sig i en kris.

Nu meddelar Partykungen själva att grundarna köper tillbaka bolaget. I den skaran ingår förutom Joel Svensson även Jeff Jansson och Karl Söderström, som alla fortfarande arbetar på bolaget

"Vi är otroligt glada över att återigen vara vid rodret för Partykungen," säger Joel Svensson i ett pressmeddelande.

Någon köpeskilling kan Joel Svensson inte dela med sig av. Däremot säger han till Breakit att bolaget nu ska fokusera på personalen.

"Vår första prioritet blir personalen. Det är ingen hemlighet att när vi blev en del av en större grupp försvann också en del av "vi"-känslan hos våra anställda och kollegor. Det blir om möjligt nu ännu viktigare att få med dem på tåget mot framtiden", säger han.

Partykungen grundades 2009 och har både lager och kontor i Gävle. Bolaget ska enligt egna uppgifter ha omsatt cirka 325 miljoner kronor under 2023. Antalet anställda är cirka 100 personer.

Den minskade omsättningen förklarar Joel Svensson såhär:

"Det finns flera anledningar till det men den främsta är att marknaden har förändrats det senaste året. Våra största konkurrenter är inte längre fysiska butiker, utan kinesiska aktörer som säljer undermåliga produkter till väldigt låga priser. Utöver det har den höga inflationen drivit upp priserna samtidigt som konsumenterna fått mindre pengar över i plånboken och köpkraften har minskat."

Hur ser du på den närmaste framtiden?

"Jag tror att 2024 kommer vara ett fortsatt tufft år och att många företag får kämpa för sin överlevnad. För vår del ser jag väldigt ljust på framtiden och tror att denna ägarförändring var det bästa som kunde hända för att ta oss igenom detta och in i framtiden."

Läs mer