Sök

Mag Interactive drar in 200 miljoner: "Det är helt sjukt"

Mag Interactive

Daniel Hasselberg är vd på Mag interactive. FOTO: Press

Erik Wisterberg

Erik Wisterberg

Reporter

Snabbväxande mobilspelbolaget Mag interactives spel har laddats ner 100 miljoner gånger - nu satsar bolaget på nya spel utanför ordnischen.

Den svenska mobilspelstudion Mag interactive har nått stora framgångar med ordspelet Ruzzle. Nyligen lanserades det nya spelet Wordbrain themes, som nådde en miljon nedladdningar på bara några dagar.

I kölvattnet av den norska megasuccén Wordfeud har Mag interactive byggt en lönsam affär kring just ordspel

Bolaget har brutet räkenskapsår och omsatte 120 miljoner kronor mellan sista augusti 2014 och sista augusti 2015. Under samma period gjorde Mag interactive en vinst på hela 40 miljoner kronor.

Nu kan Breakit berätta att bolaget ser ut att landa spränga 200-miljonersvallen i år.  Bakom den kraftiga ökningen finns en viktig milstople för bolaget. 

Mag interactive passerade precis 100 miljoner nedladdningar totalt.

”När vi försökte komma på sätt att visualisera den här sjukt stora siffran var det någon som kom på idén att ställa alla som laddat ner spelet i en normaltät kö. Den kön skulle sträcka sig ett helt varv runt jorden. Helt sjukt”, säger Daniel Hasselberg, vd och grundare.

Drygt hälften av alla nedladdningar, alltså över 50 miljoner, kommer från Mag interactives första spel Ruzzle.

”Men än viktigare är den andra hälften som visar att vi kan göra det igen och igen”, säger Daniel Hasselberg.

Det senaste släppet Wordbrain themes har nu nått fyra miljoner nedladdningar. Framöver ska ytterligare ett antal nya spel släppas – även utanför ordkategorin. 

”Nästa spelsläpp planeras att ske under sommaren och är ett spel byggt i vår Brighton-studio och har haft otroligt fina resultat i soft launch”, säger Daniel Hasselberg. 

Breakit berättade nyligen om Apples stora förändring i App store, som kan innebära större intäkter för utvecklare. Den andel som Apple tar ut ska sänkas från 30 procent till 15 procent för appar som har långvariga betalande prenumeranter.

Daniel Hasselberg tonar dock ned den nyhetens påverkan för mobilspelstillverkare.

”Prenumerationer i spel kan inte ersätta engångsköp men kan kanske bli ett intressant komplement. De flesta spelar inte spel med intentionen att göra det varje månad under en lång tid - även om det kanske är så det slutar ändå om vi gör ett bra jobb”, säger han. 

I stället ser han en annan stor möjlighet, då Apple för att kompensera sitt intäktsbortfall öppnar för möjligheten att köpa sig till topplaceringar i Appstore.

I Googles sökresultat lägger många aktörer stora belopp på att köpa sig till synlighet och konvertering.

Mag interactive står på tårna för att investera tungt i köpta sökträffar när den möjligheten nu väntas öppna sig i App store. 

”Eftersom en stor del av alla installationer kommer från just sökning på App Store är det en extremt relevant annonsyta”, säger Daniel Hasselberg.

Han räknar med att funktionen betatestas under sommaren, för att släppas på bred front i USA till hösten. 

"Vi kommer självklart att försöka utnyttja den här möjligheten maximalt för att nå folk som är intresserade av vår typ av spel”, säger Daniel Hasselberg.

Läs mer