Det börjar så sakteliga klarna vad det är för sorts användningsområden som appbyggare ser i klockan: Korta interaktioner på mindre än en minut där Apple Watch kan fungera som en förlängning av mobilen.
Det gäller såväl hälsoappar som mobilspelsutvecklare.
Nu rapporterar Financial Times att även Facebook-ägda Instagram sällar sig till skaran av bolag som ska bygga en Apple Watch-app. Instagram har aldrig tidigare släppt en version till en smartklocka.
Att bolaget nu tar steget verkar rimligt. Instagram är i mångt och mycket en snabb och kort upplevelse där användarna kan få ut något av att gå in i appen även om det bara är i några sekunder.
"Vi skapade den enklaste feed du kan tänka dig. Vad Apple Watch handlar om är snabb information och notifieringar. Det handlar om sekunder, snabbt in och snabbt ut", säger Instagram-designern Ian Silber till Financial Times.
Instagram har vuxit extremt snabbt senaste året och har nu fler användare än Twitter. Även Facebook-ägda Whatsapp och Messenger ökar användarskaran i hög takt.
När jag häromveckan tog en titt på statistiken över världens mest nedladdade appar, enligt mätbolaget App Annie, slogs jag av att topplistan består av Whatsapp, Instagram, Messenger och den vanliga Facebook-appen - alla ägda av samma företag.