Därför lägger Microsoft 217 miljarder på att köpa Linkedin

Breakit - Därför lägger Microsoft 217 miljarder på att köpa Linkedin
Microsofts vd Satya Nadella. FOTO: Eric Risberg / TT
Olle Aronsson
Olle Aronsson
Medgrundare och ansvarig utgivare

Microsofts ledning tror att de kan förvandla Linkedin till ett verktyg som de flesta användare faktiskt har nytta av. Låt oss hoppas att de har rätt.

Olle Aronsson
Olle Aronsson
Medgrundare och ansvarig utgivare

Få amerikanska techbolag har i år blivit så ifrågasatta som Linkedin, nätverket där det blivit fritt fram att bombardera främlingar med kontaktförfrågningar.

På bara ett par år har kontaktförsök på Linkedin gått från smickrande till irriterande. Det är uppenbart att företaget behöver en kursändring.

Linkedin har varit ett uppköpsobjekt ända sedan kursen rasade med 45 procent vid en oväntat svag kvartalsrapport i februari.

Microsofts bud på 217 miljarder är 25 procent lägre än vad Linkedin-aktien stod i när den satte kursrekord förra hösten. Det kanske inte går att kalla det för ett fynd, men Microsoft köper i varje fall inte på toppen.

Budet går med mycket hög sannolikhet igenom. Exakt vad Satya Nadella och hans kolleger har för planer med Linkedin återstår att se, men jag väljer att tolka affären såhär:

Ett av Linkedins problem är att tjänsten har försökt bli ett sorts "Facebook för jobbet" där man ska ha så många vänner som möjligt och gärna dela med sig av artiklar och videor till dessa "vänner".

Det har fungerat dåligt. Kärnan i problemet är att Linkedin främst har lyckats skapa nytta för rekryterare. Nyttan för den motsatta gruppen, de som rekryterarna vill nå, är mindre.

Det är där Microsoft kommer in i bilden.

Bolaget har en stark historik av att ta fram tjänster med ett väldigt tydligt användingsområde, som ordbehandlare och kalkylblad. En sådan ägare bör vara rätt för Linkedin, som behöver förtydliga vilket värde det tillför användarna.

En inte särskilt vild gissning är att det under de närmaste två åren kommer dyka upp en rad nya Linkedin-tjänster, som ska attrahera andra målgrupper på företagen än HR-avdelningen.

Det finns såklart ett enormt värde (närmare bestämt 217 miljarder) i att äga världens största databas av yrkesidentiteter. 

Låt oss hoppas att Microsoft förvaltar den databasen bättre än Linkedin har gjort på egen hand.

Läs fler artiklar
LÄS MER