Sök

Snabbväxaren Pokayoke drar in 20 miljoner i månaden – på väg mot en halv miljard med nytt förvärv

Pokayokee-handel

Pokayoke-grundarna.

Hanna Åkesson

Hanna Åkesson

Webbredaktör

De hyr ut personal till e-handeln – och har fått en flygande start.
Efter mindre än ett halvår sattes målet att omsätta en halv miljard kronor. Två år senare är Pokayoke på god väg.

Nästan direkt efter att Pokayoke grundades visade det sig att de hade träffat en guldåder. När Breakit intervjuade medgrundaren Mikael Törnqvist i augusti 2022, det vill säga fem månader efter startskottet, omsatte bolaget 10 miljoner i månaden och var lönsamma. 

Spola fram två år och bolaget, som främst hyr ut konsulter, allt ifrån specialister och chefer och lagerarbetare, har dubblat den siffran. Nu taktar Pokayoke runt 20 miljoner i månaden och förväntas stänga året med runt 350 miljoner kronor i omsättning. Även nu med lönsamhet. 

Det kan jämföras med 99,2 miljoner i omsättning och 1,8 miljoner i vinst 2023.  

I 2024 års tillväxt ingår ett alldeles färskt förvärv av Norrköpingsbaserade Envirozone Workforce, som bidrar med cirka 80 miljoner på årsbasis. Antalet anställda har med förvärvet vuxit med 275 till 1000. Ett förvärv som, bör noteras, finansierades med egen kassa. Pokayoke ägs för övrigt till hundra procent av teamet själva, utan externt kapital.

Breakit ringde till Pokayokes vd Johannes Gussander för att göra en lägeskoll och fråga hur många fler förvärv som finns i pipelinen. 

Vad har ni för förvärvsstrategi?
”Rent krasst, förvärv har inte varit vår plan utan det handlar mer om en opportunistisk agenda för oss”, säger Johannes Gussander. 

I det här fallet som började det med en dialog på Linkedin, ett sonderande från två parter, för cirka nio månader sedan, berättar Pokayoke-chefen. 

”Vi har ingen strikt förvärvsagenda och förvärvar inte för att enbart växa. Men dyker rätt tillfälle upp och det finns en matchning med bolaget så är det intressant”, fortsätter han och lägger till: 

”Vi förvärvar inte bolag som behöver byggas om utan har hittat ett bolag som vi synkar väldigt bra med. Vi sitter inte och tittar på nästa förvärv utan sker det så sker det.”

Fastän det verkar ha gått som tåget från början så har Pokayoke påverkats av klimatet i e-handelsbranschen. Johannes Gussander säger att han märker en skillnad bara på ett år. 

”Första delen av 2024 är det stor skillnad mot hur det var 2023, där effekten var stor på e-handeln och konsumtionen generellt. Nu ser vi ett skifte som är väldigt positivt och vi har bra exponering mot marknaden.”

Har ni varit oroliga för e-handelsmarknaden?
”Orolig är fel ord. Men när pengar inte kostade och tillväxt var allt för många så var det en sorts satsningar som genomfördes. Nu kontaktar många bolag oss för att realisera den effekt man nu måste uppnå i den nya marknaden. Många som har haft tillväxtmål som varit överskridande måste spara pengar. Det är också en affärsmöjlighet för oss. Vi kan komma in och skapa lönsamhet vilket vi drivs mycket av”.

Pokayoke finns i hela Sverige utom den sydliga landsändan men det är bara en tidsfråga innan bolaget har nationell täckning, säger vd:n. Själv har Johannes Gussander nyss kommit hem från ett månadslångt uppdrag på en logistikenhet i USA där han tillsammans med ett team från Pokayoke arbetat med att effektivisera en kunds verksamhet. 

Kan det bli USA som nästa marknad?
”Vi har inga supertydliga mål när det gäller marknader, men heller inga supertydliga begränsningar. Ser vi att marknaden är intressant så finns det inget som stoppar oss. Vi drivs av att göra bra grejer och skapa effektiva lösningar till kund och det kan ta oss till intressanta ställen.”

När Mikael Törnqvist intervjuades för två år sedan sa han att det var ”en blandning av hybris och dårskap” som fick honom att lämna sitt jobb och vara med och grunda Pokayoke. 

Om hybris och dårskap fick bollen i rullning – vilka är drivkrafterna bakom dagens Pokayoke?

”Vem sa det?”, frågar Johannes Gussander med ett skratt när han tar del av citatet. 

Det är kanske inte riktigt det som driver bolaget i dagsläget och inte det som Johannes Gussander, tidigare medlem i koncernledningen på statliga finska Posti, drivs av. 

”När jag valde att köra Pokayoke – med en bakgrund från vd- och koncernchefshållet – så handlade det om vad jag får göra och med vilka. Vi har ett team som är grymt. Många av oss är storbolagsmänniskor som var snabba med att bygga upp strukturkapital och bygga kontor, det tillsammans med stark entreprenörsanda är en bra kombo”, säger han. 

”Kanske finns det något av dårskap kring att vi inte alltid är så politiska”, säger Johannes Gussander senare. 

”Vi försöker inte vinna poänger för att själva se bra ut och är väldigt, väldigt raka med kunder. Och det kostar på ibland, att inte ha en image, och att till exempel säga att investeringar som inte riktigt fungerar är gjorda fel och måste göras om. Lite av dårskapet sitter säkert kvar i det. Och hybris är kul men fel hybris är förödande.”

Det går ju väldigt bra för er, men vilka är de stora utmaningarna just nu?
“De stora utmaningarna är att ju större man blir desto fler behövs som i sin tur ska leva upp till den höga nivå som är vår standard. Som det är idag så har vi tackat nej till kunder för att vi har haft konsulter uppbundna. Och det är ju inte jättebra att tacka nej. Över tid är det inte bra. Så vi behöver kompetens för att kunna möta upp förfrågningarna och fortsätta utvecklas.”

Vill du vara först med det senaste? Ladda ner Breakits app här och aktivera pushar – då missar du aldrig en viktig nyhet.

Läs mer