Sök

Annonssamarbete med BBH STOCKHOLM

5 knep från experterna som får din app att växa snabbare

BBH StockholmMonterosaGoogle Play

Breakit

Breakit

BBH Stockholm har över 100 mobilappar och miljontals nedladdningar i ryggen. Men förutom att definiera, designa och utveckla hjälper de även sina kunder att ’growth hacka’ sina appar för att nå ut till fler användare. Detta delvis genom sökordsoptimering i appbutikerna; ASO.

Här ligger BBH Stockholm i framkant och företaget har skaffat sig gedigen kunskap sedan 2009 när de började utveckla appar. Bolaget ligger bakom en rad av succéer som till exempel Bygg din Volvo, Arla Köket, Justin Bieber the key, Dplay och Rebtel activist.

ASO kallas appbutikssökningens motsvarighet till den vanliga webbens sökmotoroptimering, SEO. Appbutikerna översvämmas av appar och för att just din app ska bli synlig handlar det precis som på webben om att hamna högt upp bland sökresultaten på stora relevanta sökord. På vilken plats i söklistan du hamnar kan vara skillnaden mellan succé och fiasko.

Samtidigt som kunskapen om hur man får sin webbsida att hamna högt upp i sökresultaten är vida utbredd i dag, är den allmänna kunskapen om hur appbutikernas motsvarighet fungerar svag.

Både Google och Apple håller sökmotor-algoritmernas utseende för sig själva. Precis som det handlade om att testa sig fram och samla erfarenhet för webben, behöver detta nu också hända i appbutikernas sökfunktion.

Stockholmskontoret hos BBH har ett team med strateger, kreatörer, UX/UI-designers och utvecklare. Att påstå att man här hittar några av Sveriges mest namnkunniga inom mobil expertis är ingen överdrift.

 

Fem tips på sökoptimering av din app


1. Testa dina nyckelord med hjälp av t.ex Mobile Actions trackingverktyg för att hitta ord med hög sökvolym som passar din app.

2. Använd tydliga skärmdumpar: Både som är snygga och som förklarar appens nyckelfunktionalitet. Även vilken färg på bakgrunden och telefonen som skärmdumpen simuleras på är av vikt. Tänk kommunikativ tydlighet och försök stå ut kreativt i sökresultaten.

3. Jaga betyg – men vid rätt tidpunkt. Inte genom att störa, utan på rätt ställe i appen där användarna är i rätt sinnelag för att ge dig ett betyg. Ett bra betyg.

4. Sätt en beskrivning i apptiteln som du tror stämmer överens med hur folk söker. Väg varje ord på våg då detta påverkar din sökranking.

5. Tänk igenom kategorivalet. Välj inte den kategorin som har flest appar, men var fortfarande relevant.

Samtliga fem tips bör man ha med från start, redan i skisstadiet av appen. Att göra en quick-fix strax innan release är inte att rekommendera. Känner du dig osäker och behöver hjälp med vilken väg du ska gå kan det vara bra att konsultera någon med kunskap och erfarenhet.

“Vår uppfattning är att många som bygger appar tror att användarna ska komma självmant. De saknar ofta en plan för hur de ska bygga användarbasen över tid” säger Christian Lindman, CCO på BBH Stockholm.

Med andra ord: App-konkurrensen har blivit hård. Bocka av ovanstående lista och ta fram en strategi för hur du ska optimera din app med fokus på organisk tillväxt.

Behöver du hjälp så finns BBH ett mail bort. BBH Stockholm beskriver sig själva som en innovationspartner för den mobila tidsåldern. Besök deras sida för mer information och kontaktuppgifter.

Sponsrade inlägg är en del av Breakits annonserbjudande. Inläggen skrivs inte av Breakits redaktion utan av kommersiella samarbetspartners. Om du har frågor kring sponsrade inlägg, hör av dig till sales@breakit.se

Läs mer