Sök

Från Kungsbacka ut i världen – Waldor & Co är redo att växla upp: "Bara skrapat på ytan"

Waldor & Coehandel

Waldor & Co:s grundare Mikael Christensson, Andreas Christensson och Johan Christensson. Foto: Press

Matilda Andersson

Matilda Andersson

Nyhetschef

Klockbröderna har kallats doldisar på hemmaplan – samtidigt som de tagit sig in på över 100 marknader. Nu har Waldor & Co passerat 50-miljonerstrecket och är redo att gasa.

"2024 har börjat i rekordfart", säger vd:n Andreas Christensson, till Breakit.

De startade så som klassiska e-handlare startar: i föräldrarnas garage. I barndomshemmet fanns kontorsplats, lager och kreativ studio samlat under ett och samma tak. De tre bröderna MikaelAndreas och Johan Christensson hade bestämt sig för att ta sina samlade erfarenheter från e-handeln och dra igång något gemensamt. Resultatet blev klockmärket Waldor & Co (mer om brödernas story kan du läsa här).

Nu har det gått sju år sedan starten hemma i Kungsbacka söder om Göteborg – och siffrorna för bolaget, som verkar inom segmentet affordably luxury, fortsätter att peka åt rätt håll.

2023 landade omsättningen på 51 miljoner kronor, att jämföra med 47,6 miljoner 2022. Reslutatet blev en vinst på 5,5 miljoner, en ökning fråmn 3,3 miljoner året innan. 

Strategin med lönsam tillväxt tycks alltså hålla i sig.

När vi hördes sist, i samband med bokslutet 2022, beskrev ni det året som ett mellanår. Hur skulle du beskriva 2023?

"2023 var ett spännande år fullt av långsiktiga investeringar där vi bland annat tog vår produktutveckling och contentproduktion till nästa nivå, startade bolag i USA och rebrandade varumärket", säger vd:n Andreas Christensson.

Gick året enligt förväntan?

"Kunderna har varit mer avvaktande än tidigare men som global aktör är vi snabba att allokera om våra resurser till marknader med bättre ekonomiska förutsättningar. Inflationen och ränteökningarna har slagit på bred front men vi upplever exempelvis att den amerikanska konsumenten mår bättre än den svenska".

Hur ser prognosen ut för 2024?

"2024 har börjat i rekordfart. Effekten av de långsiktiga investeringarna som vi gjort de senaste åren har kickat in och likt tidigare är vi övertygande om att vi bara skrapat på ytan."

Vad är främsta fokus i år?

"Vårt främsta fokus i år är att fortsätta på inslagen bana och pusha nivån på alla fronter. Vi har en rad större produktsläpp och collabs på gång som vi tror kommer sätta oss på kartan ytterligare", säger Andreas Christiensson.

Bolaget har inte tagit in något riskkapital. Bröderna äger 33 procent vardera, enligt ägardatabasen Eivora.

Vill du vara först med det senaste? Ladda ner Breakits app här och aktivera pushar – då missar du aldrig en viktig nyhet.

Läs mer