Sök

Folkness startar revolution i sängen – tar avstamp i avskyn att bädda rent

Folknesse-handel

Frida Sämhag och Henrik Sämhag ligger bakom Folkness. Foto:Press

Hanna Åkesson

Hanna Åkesson

Webbredaktör

Det finns folk som verkligen hatar att byta påslakan. Kanske är du en av dem?

Ett entreprenörspar som är veteraner i Sveriges textilmecka har kommit på en lösning på bäddbekymmrena. Och på bara ett par år har deras Folkness fått fans – och dubblat omsättningen.

När Frida Sämhag lyfter på luren är det som självklart att hon och maken Henrik startat en e-handel i textilbranschen. Hon låter som en boråsare, men om man ska vara helt ärlig så kommer hon från Herrljunga fem mil norr om ett av Sveriges starkaste entreprenörsnäste med både anor och nya framgångar som Revolutionrace och Djerf Avenue. 

Frida och Henrik Sämhag har grundat Folkness och de har satt fingret på en öm vardagspunkt. Folk tycker illa om att bädda rent. På riktigt. Om ni inte tror på detta påstående, varsågod, fråga runt! En kan bli förvånad över vad kollegor och vänner hyser för starka känslor mot denna till synes enkla hushållssyssla. 

”Folk verkligen hatar att bädda med påslakan”, säger Frida Sämhag och skrattar. 

”Jag vet knappt själv varför det är så jobbigt men det är väl att det är återkommande och inte har funnits något alternativ till det. Och det blev inte bättre av att Ikea tog bort hålen i påslakanen heller.”

Folkness tillverkar och säljer så kallat ”bäddfria” täcken. Det betyder att produkten är komplett i sig. Täcket är fyllt och ser ut som att det redan är omslutet av ett påslakan. 

Frida Sämhag är ekonom och har jobbat som controller på Gina Tricot och Nelly. Maken Henrik kommer också från textil, närmast Eton Shirts. De visste att de ville göra något ihop men inte vad det skulle vara. Startskottet gick för 2,5 år sedan. 

Började experimentera

På ett sätt kom den här idén från att Frida Sämhag fick dubbelsidig handledsinflammation när hon var föräldraledig med sitt första barn. Då var det inte bara riktigt trist att bädda rent, det var omöjligt. 

”Då sa vi bara en dag: ‘Varför gör vi inte bara en produkt av det?’ Med dagens maskiner så finns det inga konstigheter med att tvätta ett täcke i tvättmaskinen. Det handlar om materialen, att hitta de som inte binder fukten.”

Då började två år av materialexperiment innan produkten var färdig. Istället för dun och traditionell bomull som liksom krampaktigt håller kvar väta är Folkness täcken av en polyesterblandning inuti och en bomullspercale från Portugal. 

”Det ska kännas som ett vanligt påslakan av fin kvalitet”.

Någonstans här kommer kanske två invändningar. Ska man tvätta hela det där täcket varje gång? Och måste man ha ett linneskåp stort som en walk in closet för att kunna variera sig?

Folkness-grundaren har svar på tal. 

”Vi gjorde faktiskt en liten undersökning innan lansering och den visar att det är väldigt få som har två eller fler uppsättningar som de alternerar med. Man håller sig till det man tycker bäst om. Det gjorde oss lite mer säkra på vår sak. Man kan också förändra med kuddar och pläd. Det finns en hållbarhetstanke i det också.”

Samtidigt har grundarna blivit förvånade av att produkten, som är en sällanköpsprodukt, lockat till sig återkommande kunder. Och returerna är nästan obefintliga. 

”Det är man vi inte bortskämd med från textilbranschen. Henrik sa det igår, att han helt ärligt inte minns sist vi gjorde en retur. Det har säkert inte hänt de senaste två månaderna.”

En gissning är att folk testar ett täcke och sedan köper till hela familjen, säger Frida Sämhag. Hon brukar rekommendera familjer som är frälsta att köpa fyra täcken i två färger, så går det ändå att variera sig färgmässigt.

Inget riskkapital – ännu

Folkness är inte finansierat med något riskkapital utan startades upp av eget kapital. Det första bokslutet för 2022, som löpte över 15 månader, så gjorde bolaget en omsättning på strax under 800.000 kronor. 2023 dubblades det till 1,8 miljoner kronor. I år har man redan klått första årets siffror. Och det bär sig självt, säger Frida Sämhag. 

”Hittills har vi velat hålla det i egen regi hundra procent. Och organiskt går vi runt. Men vi gör ju allt arbete själva. Vi har än så länge ingen anställd och det är definitivt målet 2025 att anställa en e-handelsstjärna.” 

”Vi vill vara en arbetsplats framför allt. Vi har inte ambitionerna av att vara små eller själva så därför låter jag det vara osagt om det kommer bli aktuellt med riskkapital eller ej. Hellre äga en mindre del av något större.”

Folkness, som förresten är en kombination av folk och smartness, har fler produktkategorier än täcken. Blicken är redan fäst utomlands men entreprenörerna bygger där de står. 

Till tvätten då, detta otyg till hemarbete. Frågan får inte hänga i luften. 

”Ofta tvättar man för att man tycker att man behöver tvätta, eller att det görs på rutin – att man samlar alla sängkläder i ett tvättberg. Men man svettas ju olika mycket och det är framför allt underlakan och örngott som behövs tvättas ofta, påslakan och täcke används olika, så dessa kan man tvätta vid olika tillfällen. Du svettas kanske mer än din partner, eller ligger inrullad i täcket medan partnern sparkar av sig täcket till exempel”, säger Frida Sämhag.

”Sedan ska man säga att folk inte tvättar sina täcken generellt ofta. Vi tänker att man kan glesa ut men beräknad livslängd är ungefär varannan vecka.”


Vill du vara först med det senaste? Ladda ner Breakits app här och aktivera pushar – då missar du aldrig en viktig nyhet.

Läs mer