Sök

Tungviktare startar Red Flag - ska göra företagande mindre trist

Red Flag

Mattias Söderhielm t.v, Mikael Pawlo t.h. Foto: Nina Kowalska Vel Kowalczyk.

Jon Mauno Pettersson

Jon Mauno Pettersson

Chefredaktör

Mr. Green-grundaren Mikael Pawlo och Bredbandsbolagets grundare Mattias Söderhielm satsar miljoner på att bygga appen Red Flag som ska göra livet som entreprenör enklare och roligare.

När jag först fick höra rykten om att entreprenören Mikael Pawlo, som i affärskretsar framför allt är känd som mannen bakom nätkasinot Mr Green, och Mattias Söderhielm, grundare av bland annat Bredbandsbolaget och Citytåg, dragit en startup tillsammans blev jag naturligtvis nyfiken. 

Jag rotade runt en del, fick bekräftat att någonting var på gång – och ringde dem.

Det blev ett par korta samtal. Locket på.

Men nu, en liten tid senare, har Mikael Pawlo beslutat sig för att ta bladet från munnen.

”Vi talar ogärna om projekt före lansering, men nu hade vi ju inget val när ni nosat upp det”, säger Mikael Pawlo.

Det nya bolaget kommer att heta Red Flag och kan enklast beskrivas som en administrativ helhetslösning för företagare. Med hjälp av en app ska entreprenörer kunna göra allt från att starta bolag, till att fakturera och bokföra. Samt allt där i mellan.

På en konceptuell nivå påminner således tjänsten om traditionella affärssystem, som dock oftast riktar sig till större bolag.

”Tanken är att göra det mycket lättare att bli företagare genom att hyvla ned trösklarna, språkbarriärerna och de administrativa kunskapsbristerna. Man ska kunna fokusera på det man är bra på och slippa administrationen”, säger Mikael Pawlo.

”Det skall vara lika lätt att starta bolag oavsett vilken tunnelbanestation på röda linjen i Stockholm man bor vid. Det skall vara lika lätt för en boende vid Danderyd som vid Skärholmen", säger han.

Exakt hur mycket pengar som duon har pumpat in i projektet, som framför allt riktar sig till småföretagare, vill Pawlo inte avslöja. Men att det rör sig om miljonbelopp råder det ingen tvekan om.

Enligt uppgifter till Breakit har duon under våren pitchat sin idé till investerare, med målet att ta in drygt 15- 20 miljoner kronor i finansiering. Uppgifter som Mikael Pawlo varken vill bekräfta eller dementera.

”Vi har en stabil finansiell situation och det är vi grundare som står för den första utvecklingen, eftersom vi har den möjligheten. Sedan är vi öppna för investerare, men jag kan inte kommentera hur snacket går på stan. Det är egentligen först nu som vi är redo att börja lyfta på luren", säger han.

I det svenska näringslivet finns det i dagsläget runt en miljon småföretagare. Enligt Mikael Pawlo är det målgruppen man siktar in sig på – samtidigt som han är övertygad om att det är en siffra som kommer att stiga i takt med digitaliseringens framfart.

”Tekniken är på väg att leda in oss i en fjärde industriell revolution. I London finns det exempelvis 80 000 taxichaufförer som kommer att stå utan jobb när självkörande bilar etableras i städerna. Vad ska de göra då? Vi tror inte att det är jobb som kommer ersättas av nya anställningar, utan snarare att allt fler företag kommer skapas i takt med att samhället förändras.”

”Samma sak gäller i massvis av sektorer. Vi tror att antalet småföretag i Sverige kommer att dubblas, och vi ser samma trend i Europa", säger Mikael Pawlo.

I dagsläget utgörs bolaget av grundarna Mikael Pawlo, som är vd, Mattias Söderhielm, som är affärsutvecklmgschef och Niklas Derouche, grundare av DS Panel och Xpedio, som är teknikchef.

Bolaget kommer under sommaren tillsätta cirka fem utvecklare som ska bygga tjänsten, men förhoppningen att lansera i vinter.

”Vi tror att det finns väldigt mycket som går att förenkla. Det ska bara vara ett par knapptryckningar för att starta ett bolag. Vi tror att vi kan runda många av processerna med Bolagsverket, även om det såklart är där företaget i slutändan registreras", säger Mikael Pawlo.

Exakt hur affärsmodellen kommer att utformas återstår att se.

”Men det tror vi faktiskt inte är en lika stor utmaning som att få in kunderna. Lyckas vi bygga en bra produkt och attrahera kunder, då sitter vi mitt i ett intressant flöde", säger Mikael Pawlo.

Enligt Mikael Pawlo kommer Red Flag inledningsvis att bygga egen teknik för automatiserad bokföring och fakturering. Vilket innebär att man indirekt kommer att konkurrera med en rad aktörer, så som faktureringsbolaget Billogram och redovisningsfirmor som Dooer och Wint.

”Initialt kommer vi att skapa vår egen lösning, eftersom vi inte tycker att någon har skapat en riktigt bra lösning. Men vi utesluter samtidigt inte att samarbeta med andra som har en vass lösning. Vår vision är att revolutionera företagandet och all administration kring det, snarare än att automatisera all bokföring", säger Mikael Pawlo.

Kan det inte bli svårt för er att bli bäst på ett nischat område eftersom ni är en bredare app?
”Det vi framför allt vill göra är att jämna ut möjligheterna att starta bolag. Många initiativ som finns riktar sig mot större bolag. Vi vill däremot fånga upp allt från frisören som vill starta eget till vårdpersonal, eller skribenter för den delen. Folk som inte är så intresserade av det administrativa företagandet, men vill driva eget.”

”Det finns många som håller på med kvitton och bokföring och andra kringtjänster kring företagande. Men vi vill samla allting för småföretagaren på ett ställe", säger Mikael Pawlo.

Läs mer