Sök

Halverad förlust för Acast – går som tåget i USA

AcastKonsument

Ross Adams, vd Acast. Foto: Press

Martin Hävner

Martin Hävner

Reporter

Det noterade poddnätverket Acast närmar sig svarta siffror. Bolaget går särskilt bra på andra sidan Atlanten.

Aktiemarknaden belönade bolaget direkt, kursen steg med nästan 10 procent när börsen öppnade på tisdagen.

Den färska delårsrapporten visar att Acasts rörelseresultat uppgick till -35 miljoner kronor under det första kvartalet, en förbättring från -78 miljoner under motsvarande period föregående år. 

Rapporten visar även att omsättningen växte med 25 procent under januari till mars, en ökning som till stor del är hänförlig till Nordamerika. Där växte intäkterna med 48 procent under perioden. 

“Den positiva utvecklingen förklaras av ett förbättrat sentiment bland annonsörer samtidigt som våra investeringar ger resultat”, skriver Acasts vd Ross Adams

Bolaget har ett mål om att nå ett positivt ebitda-resultat (rörelseresultat före skatt, räntor, av- och nedskrivningar) under 2024, vilket bolaget nu är på väg att nå, skriver Ross Adams vidare. Under kvartalet låg det resultatmåttet på -15 miljoner kronor, en förbättring med cirka 45 miljoner kronor från ifjol. 

Acast affärsidé är att koppla ihop poddare med annonsörer. Bolaget har numera ingen egen lyssningsapp. De poddar som ingår i Acast annonsnätverk kan spelas upp på en mängd olika andra ställen, till exempel Podcaster och Spotify. 

Mediejätten Bonnier är numera bolagets största ägare med drygt 17 procent av aktierna. Bonniers ägarandel låg kring 9 procent i samband med Acasts notering och mediekoncernen har köpt aktier vid flera tillfällen under de senaste åren.

Näst störst är Alfvén & Didrikson med nästan 14 procent.

Läs mer