Sök

Schibsted lägger ner Tripwell

SchibstedTripwell

Skärmdump från Tripwells hemsida.

Jonas de Lange

Jonas de Lange

Reporter

Airbnb-utmanaren Tripwell lägger ner hela verksamheten i september. Det är det tredje Schibsted-bolaget på en vecka som skrotas. Nu kommenterar toppchefen Martin Frey beslutet.

Bolaget startades för tre år sedan som en utmanare till den amerikanska superstartupen Aribnb, som är ett av världens högst värderade privata bolag.

Det Schibsted-ägda startupföretaget skriver följande på den egna sajten:

"För tre år sedan startade vi Tripwell med målet att göra det tryggt och enkelt för alla att hyra ett semesterboende. Vi satsade allt, men tyvärr räckte det inte hela vägen och nu har det blivit dags att säga adjö. Tripwell kommer att stänga ner tjänsten den 5 september 2016."

Vidare meddelar bolaget att befintliga bokningar som gjorts genom sajten kommer att få ligga kvar men att användarna inte kan göra några nya bokningar.

“Det är väl en kombination av olika saker men generellt kan man säga att marknaden förändras hela tiden, det är väldigt tuff konkurrens. Vi tror att det kommer att ta längre tid för oss att nå lönsamhet än väntat. Då ser vi att det finns andra saker vi hellre satsar på", säger Martin Frey, chef på Schibsted Classifieds Media.

Vad händer med de anställda?
"Vi har haft förhandlingar med facket sedan vi meddelade det här till dem för en månad sedan. Vi vill ha kvar så många som möjligt inom Schibsted", säger Martin Frey.

Nedläggningen av Tripwell kommer i kölvattnet av att två andra Schibsted-bolag, Mobilio och Minimedia, har lagts ned inom loppet av en vecka. Martin Frey hävdar dock att det inte finns något sammanhang mellan de tre.

"Nej, de har inget med varandra att göra. Det är väl naturligt i en stor koncern att man startar nya saker och avvecklar andra".

Under de första två verksamhetsåren brände Tripwell över 40 miljoner kronor - 12 miljoner 2013 och 31 miljoner 2014. Några siffror för 2015 har inte släppts än och Martin Frey vill inte kommentera hur det har gått det senaste året. Han säger däremot att vissa delar av Tripwell kan komma att leva vidare.

"Det som avvecklas är Tripwell.com. Det har varit en internationell satsning för semesteruthyrning. Det finns viss funktionalitet som kan användas i andra delar av koncernen. Vi har olika former av uthyrning på många andra tjänster", säger han.

Enligt årsredovisningen för 2014 ägs bolaget till 100 procent av Schibsted. Av ärendena som har lämnats in till Bolagsverket under åren är det inget som tyder på att några nya aktier har emitterats sedan dess.

Mediejätten Schibsted, som bland annat äger Blocket, rabattjänsten Let's deal och lånetjänsten Lendo, har de senaste åren varit en av Sveriges mest betydande internetinvestare i synnerhet vad gäller webbsajter inom privatekonomi.

Läs mer