Sök

Förvärvsmaskinen Humble ökar – tuggummin tyngde och hudvården drog

Humble GroupFoodtech

Simon Petrén. Foto: Press

Hanna Åkesson

Hanna Åkesson

Webbredaktör

Foodtech- och tandborstkoncernen Humble Group blottar korten.

Det blev ett omsättningslyft på 15 procent, varav 11 var organisk tillväxt, när den tidigare förvärvsmaskinen Humble Group under torsdagsmorgonen redovisade sina siffror för första kvartalet i år. Omsättningen kom in på 1,8 miljarder kronor. Rörelseresultatet landade på 86 miljoner kronor, en miljon högre än motsvarande period i fjol. 

I vd-ordet skriver Simon Petrén att arbetet med att ytterligare stärka lönsamheten har börjat ge resultat. Han hänvisar till att det justerade rörelseresultatet ökade med 25 procent till 128 miljoner kronor. 

”Humble har ett bra momentum och vi har en optimistisk syn på utvecklingen framåt, med fokus på fortsatt expansion och tillväxt.”

Bolaget – som äger varumärken som Wellibites, Pändy och True Gum – har också kämpat med att hänga med i den ökade efterfrågan på godis med mindre socker, skriver toppchefen. 

”Till följd av stark efterfrågan har vi haft vi haft vissa utmaningar att producera produkter i den takt som krävs. Det är en av våra högsta prioriteringar internt att komma till rätta med och vi gör allt vi kan för att säkerställa kontinuerliga leveranser av varor.”

Tuggummibolaget True Gum tyngde resultatet i segmentet med minus 18 miljoner. 

I hälso- och skönhetssegmentet var hud- och hårvårdsmärket Solent draglok och lyfte med 14 procent jämfört med förra året. 

Bildat bolag med Babblarna

Humble har genomfört en mycket stor mängd förvärv under de senaste åren. För två år sedan antydde vd Simon Petrén att köptempot skulle mattas av.

Under det första kvartalet i år var det försäljning och inte köp som stod i centrum. Humble Group sålde samtliga aktier i Bayn Production, och försäljningen beskrivs som en del av koncernens långsiktiga strategi att effektivisera verksamheten. Det är intressant också för att Humble tog bakvägen till börsen genom att gå ihop med redan noterade Bayn

Samtidigt bildade Humble Group i mars gemensamt bolag tillsammans med skaparna av barnsuccén "Babblarna"

”Med styrkan i varumärket räknar vi med hundratals miljoner i omsättning”, sa Humbles vice vd och storägare Noel Abdayem till Breakit om intäktsprognosen från det nya dotterbolaget.

Vill du vara först med det senaste? Ladda ner Breakits app här och aktivera pushar – då missar du aldrig en viktig nyhet.

Läs mer