Sök ikon

Storförlust för babybolaget – krisen inte över

Artikel bild
Dennis Söderqvist och Nathalie Åslund, grundare Babyworld.

De tuffa tiderna för bolag som säljer barnprodukter är inte över. 

Det visar Babyworlds färska årsredovisning. Förlusten växte sig ännu större.

Martin Hävner

Martin Hävner

martin@breakit.se

Reporter

Breakit har i flera artiklar skildrat det som kommit att kallas babykrisen (se länkar nedan), det vill säga de stora utmaningar och förluster som plågat de aktörer som säljer barnprodukter på nätet. Överetablering, färre födda bebisar, pandemibaksmälla och allmänt sämre konsumenthumör brukar anges som förklaring till krisen i sektorn som pågått ett par år nu.

Och den verkar inte vara över. 

Babyworlds färska årsredovisning visar att omsättningen föll med ytterligare 16 procent under 2023 och att den uppgick till 253 miljoner kronor. Bolaget har därmed tappat nästan 100 miljoner kronor i omsättning på två år. 

Rörelseförlusten växte samtidigt och landade på 30 miljoner under fjolåret, en försämring med nästan 20 miljoner kronor från föregående år. 

Av årsredovisningen framgår att bolaget även under 2024 vidtar åtgärder för att försöka komma tillbaka till lönsamhet, bland annat genom omförhandling av hyresavtal avseende de fysiska butiker bolaget fortfarande har kvar. 

“Förhandling med leverantörer, sortimentsoptimering och förstärkt säljstyrning i syfte att skapa gemensamma förutsättningar för en ömsesidig lönsam affär genomfördes under första kvartalet 2024”, skriver bolaget vidare i årsredovisningen. 

Uppköpta av danskt babybolag

Som Breakit tidigare rapporterat gick Babyworld in i en rekonstruktionsprocess i mars 2023. Den avslutades ett år senare. Den kontrollbalansräkning som bolaget upprättade för några veckor visade att det egna kapital nu bedöms som återställt. I veckan rapporterade tidningen Market att det danska bolaget Babysam A/S köpt upp Babyworld.

"Vi är glada över att genom köpet av Babyworld ta våra första steg i skapande av en nordisk marknadsledare i bebis-segmentet. Efter en tuff period tror vi att vi kan blåsa nytt liv i varumärkets styrkor", kommenterade Kenneth Nørgaard, vd för Babysam i samband med att förvärvet offentliggjordes.

Bägge babybolagen kommer fortsätta ”upprätthålla sin respektive åtaganden gentemot kunder, anställda och partners”, skriver Market. 

Ingen köpesumma har offentliggjorts.

Babyworld grundades av Dennis Söderqvist och Nathalie Söderqvist 2015, gick sommaren 2020 ihop med konkurrenten Big Baby. Fusionen, och de positiva pandemieffekterna, gjorde att omsättningen växte från 118 till 340 miljoner under 2021. 

I samband med uppköpet lämnade Babyworlds grundare sina operativa roller i bolaget.

Andra aktörer i branschen som har det tufft i den här branschen är Babyshop, Bonti, Babyland och Jollyroom.  

Vill du vara först med det senaste? Ladda ner Breakits app här och aktivera pushar – då missar du aldrig en viktig nyhet.

Läs mer