Sök

Bubbleroom växte – men ökade förlusten: ”Ska bli lönsamma så snabbt det går”

Bubbleroome-handelMode

Magnus Månsson är ny vd för Bubbleroom. Foto: Press

Hanna Åkesson

Hanna Åkesson

Webbredaktör

E-handlaren Bubbleroom växte med en och en halv procent i första kvartalet. Förlusten nästan dubblades.

Sedan sex månader tillbaka leds bolaget av branschveteranen Magnus Månsson och han slår fast:

”Vårt fokus är och förblir dock att snarast möjligt återvända till lönsamhet.”

E-handlaren Bubbleroom, som likt rivalen Nelly blivit kända för sin mix mellan fest- och myskläder för unga kvinnor, presenterade årets första kvartalsrapport under tisdagen.  

Här är några hårda nedslag från rapporten: 

  • Nettoomsättningen ökade med 1,4 procent och uppgick till 99,5 miljoner kronor (98,2).

  • Bruttomarginalen uppgick till 65,0 procent (66,4).

  • Rörelseresultatet uppgick till minus 8,7 MSEK (minus 4,9).

Breakit skrev att det var chefsflykt från Bubbleroom förra året i samband med att det stod klart att en riktig veteran i gamet skulle ta över vd-posten efter den mångårige chefen Ville Kangasmuukko-Nordström – nämligen Magnus Månsson.

LÄS MER: Bubblerooms vd om expansionen, robotarna och bristen på uppmärksamhet

Magnus Månsson kom då från Thevea Brands Group, där varumärken som Tretorn, Racquet och Fjällmark ingår i portföljen. Han har tidigare varit vd för bland annat Gina Tricot, Nelly och Members, och ansvarig för modesegmentet hos fintechbolaget Qliro.

När siffrorna för första kvartalet presenteras har Magnus Månsson varit vd i sex månader. I vd-ordet skriver han att han är stolt och att Bubbleroom lyckats växa trots en svag marknad.

”Marknaden var fortsatt utmanande under det första kvartalet, men med det sagt så ser vi positivt på vår förmåga att trots det leverera tillväxt”, skriver han. 

Samtidigt nära fördubblades förlusten, vilket vd:n förklarar beror på ökade kostnader av engångskaraktär relaterade till att bolaget bland annat bytt affärssystem. 

”Vi har under det första kvartalet fortsatt att fokusera på lönsamhetsdrivande initiativ och vi ser att de börjar ge effekt”, skriver han och slår fast:

 ”Vårt fokus är och förblir dock att snarast möjligt återvända till lönsamhet.”

Bubbleroom har lanserat flera nya koncept den senaste tiden, bland annat uthyrning av festkläder och en outlet, såväl online som i anslutning till bolagets lokaler i Borås. Framåt kommer Bubbleroom också ha en pop up-butik på Åhléns stora varuhus i centrala Stockholm. 

Vill du vara först med det senaste? Ladda ner Breakits app här och aktivera pushar – då missar du aldrig en viktig nyhet.

Läs mer