Sök

Starkt år för hajpade Chimi: “Går åt rätt håll”

Chimi Eyeweare-handel

Charlie Lindström och Daniel Djurdjevic, grundare Chimi. Foto: Press

Jon Wahlqvist

Jon Wahlqvist

Webbredaktör

Redo att satsa ordentligt i USA.

För åtta år sedan grundade barndomskompisarna Daniel Djurdjevic och Charlie Lindström glasögonmärket Chimi. Bolaget har vuxit snabbt och fått en het ägarlista. Bianca Ingrosso, Estrid-grundaren Ben Eliass och riskkapitalbolaget Eequity är bland de som har investerat i bågarna.

Bolaget har tidigare berättat att de siktar på att nå 1 miljard i omsättning inom tre år. Färska siffror som tidningen Dagens Industri tagit del av visar att de visserligen ökar, men att det är en lång väg att gå för att nå miljarden.

Omsättningen landade på 173 miljoner kronor, upp från 130 miljoner kronor året innan. Vinsten ökade också till 3 miljoner på ebitda-nivå. 

”Vi har fått kämpa som många andra under åren med pandemi och lågkonjunktur, men utvecklingen går åt rätt håll även om man vill att det ska gå snabbare”, säger Daniel Djurdjevic till DI.

Tillväxten har främst kommit utanför Sveriges gränser och nu vill man satsa brett på den amerikanska marknaden. Chimi har startat ett amerikanskt dotterbolag och ska öppna två nya butiker på andra sidan Atlanten.

”Sist men inte minst satsar vi på marknadsföring med samarbeten med kända namn. Det är enorma investeringar för oss, som varken kommer att göra oss störst eller mest omskrivna”, säger Daniel Djurdjevic.

“Men för att ha en chans att ta en liten del av marknaden så måste vi armbåga oss in rätt hårt.”

Vill du vara först med det senaste? Ladda ner Breakits app här och aktivera pushar – då missar du aldrig en viktig nyhet.

Läs mer