Spotify: Kul att Apple-skatten sänks - men det räcker inte

Breakit - Spotify: Kul att Apple-skatten sänks - men det räcker inte
Spotifys Daniel Ek. Foto: Spotify samt Christine Olsson/TT.
Erik Wisterberg
Erik Wisterberg
Reporter

Spotify trappar upp kampen mot Apple. Gårdagens stora prissänkning räcker inte, är budskapet.

Erik Wisterberg
Erik Wisterberg
Reporter

I går kunde Breakit rapportera om goda nyheter för Spotify, och dess rivaler. Apple väljer att sänka den andel av prenumerationspriset som Spotify – och alla andra prenumerationsbaserade appar i App store – betalar till Apple. 

Istället för 30 procent ska Apple sänka sig till att ta 15 procent av intäkterna. Det gäller för prenumerationer tecknade via App store, som pågått i minst ett år.

Spotify är ett av de svenska bolag som påverkas mest, och den svensk-grundade streamingtjänsten har tidigare varit en av de mest högljudda kritikerna av ”Apple-skatten”. Bland annat har Spotify uppmanat världens musikälskare att teckna prenumerationer via webben istället för i App store. 

Gårdagens drag från Apple räcker dock inte för att blidka Spotify, som har 30 miljoner betalande prenumeranter. 

”Det är en fin gest, men det löser inte kärnan av problemet med ’Apple-skatten’ och deras betalsystem”, säger Jonathan Prince, global kommunikationschef på Spotify till The Verge.

Han kräver nu ytterligare åtgärder från Apple, som via App store kontrollerar villkoren för app-försäljning till samtliga Iphone- och Ipad-användare världen över.

Jonathan Prince gör även ett uttalande som kan tolkas som att App stores med generösa villkor inte kommer att översättas till lägre priser för Spotifys kunder. Något som enligt Spotify är Apples fel. 

”Om inte Apple ändrar sina regler är prisflexibilitet förbjudet, vilket är förklaringen till varför vi aldrig kan erbjuda specialerbjudanden eller rabatter  och betyder att vi inte kommer att ha möjlighet att dela några besparingar med våra kunder”, säger han till The Verge. 

Spotify kämpar paralellt med expansion mot nya marknader fortfarande med att nå lönsamhet, tio år efter lanseringen. Bokslutet för 2015 visade att det går åt rätt håll, då intäkterna ökade kraftigt och förlusten i förhållande till försäljningen minskade. Dock ökade samtidigt utgifterna för rättigheter mer än intäkterna.

Läs fler artiklar

På breakit.se sparar vi information om ditt besök i kakor. Se vår policy.

OK
Läs nästa artikel